VYBRAT REGION
Zavřít mapu

No, to je Balkán, prohlásil cizinec v České Skalici

Česká Skalice - České dráhy zvyšují s novým jízdním řádem ceny všech druhů jízdenek. Další zdražování, podle médií, signalizují v průběhu příštího roku. Oficiálním důvodem je růst nákladů, především zdražování energií. Na vyšší kulturu cestování se však prý těšit nemůžeme.

29.10.2008
SDÍLEJ:

Nádraží v České Skalici.Foto: DENÍK/Hynek Šnajdar

Navštívil mne spolužák z vysoké školy. Spolu jsme studovali výrobně ekonomickou fakultu Vysoké školy ekonomické v Praze, obor ekonomika dopravy. Studium nás ukončilo sedmnáct, z toho čtyři Korejci, o kterých 50 let nic nevíme. Po promoci jsme nastupovali podle umístěnek k ČSD, ČSAD, k poště a k aeroliniím. Spolužák Milan nastoupil k ČSA a po několika letech byl vyslán jako delegát do Lucemburska. V roce 1969 emigroval a zakládal a budoval letiště v Luxembourgu. U nás v České Skalici nebyl poprvé. Přijížděl a odjížděl autem. Při poslední návštěvě v srpnu letošního roku využil nové přímé letecké linky Praha – Luxembourg, která od srpna zahájila sezónní přímý provoz. Odjížděl od nás vlakem.

Když jsme přišli k nádraží, přejel očima zchátralou budovu s rozbitými okny vykrytými lepenkovými krabicemi, odlupujícím se stropem na peróně, špinavými a rezatými koši na odpadky, rozbitou a propadající se dlažbou, prorůstající trávou, nasypanými nástupišti mezi kolejemi, za kterými léta trčí jakási polorozpadlá bouda a kontejner na odpadky a okomentoval to slovy: „No, to je Balkán.“ Další komentář jsem vyslechl po několika dnech, když jsme se po telefonu bavili o tom, jak proběhla jeho cesta, jak dojel do Prahy a doletěl domů. Špinavá okna ve vlaku, rezaté střechy vagónů. Před Nymburkem najednou rána z podvozku do podlahy vagonu, až mu, podle jeho slov, nohy vyletěly na protější sedadlo. Průvodčí, která stála náhodou právě u dveří kupé, jen vydechla otázku: „Co se stalo?“ Jako bych já byl zaměstnancem dráhy. Když jsem se jí při další obchůzce zeptal, zda upozornila ne neznámou závadu, odpověděla, že to udělá až v Praze.
Při čekání na vlak ve Skalici jsem si ještě vyslechl varování. jen nedopusťte privatizaci železnice. Nejhorší a nejhůř fungují železnice v Anglii a ve Spojených státech a všude tam, kde jsou v soukromých rukou. Anglie znovu uvažuje pro množství železničních nehod o zestátnění. Nejlepší a nejlépe fungující železnice je ve Francii a v zemích, které je ponechaly ve státních rukách.

Z dob studií mi zůstala představa opírající se i o zkušenost z dětství a mládí, železnice jako státní podnik provozující osobní i nákladní dopravu, pečující o vlastní dopravní cestu, budovy, provádějící obchodní činnost, ve které výdělečná nákladní doprava pokrývá ztrátovou osobní dopravu. Žel, jak se to děje i v jiných rezortech, je i v rezortu dopravy tendence ponechat to, co je ztrátové na bedrech státu, a to, co je ziskové převést do soukromých rukou. Jsou však i jiné, zejména bezpečnostní a provozní důvody, kdy jednostranně zaměřený soukromý kapitál selže. Dnes o tom dávají naučení světové banky, které zachraňuje stát. Obávat se třeba je i tendencí k privatizaci ČSA a prodeje letiště, neb se vnucuje obava, že nejde o nic jiného, než o to, jak vykrýt rozpočtový deficit a sehnat peníze, které snad chybí všude. těžko lze očekávat, že bude dost peněz na opravu, údržbu a čistotu zaplivaných stanic, plných cigaretových nedopalků a odpadků v kolejišti, na drážních pozemcích, že třeba z Jaroměře a dalších větších stanic do šrotu zmizí staré a rozpadající se vagony, trať nebudou dále hyzdit polorozpadlé strážní domky a tak dále.

Zdražování jízdného nic nevyřeší, tak, jako nic nevyřeší rušení pár desítek kilometrů lokálních tratí. nedá se předpokládat, že stát zatíží hromadnou silniční přepravu osob a nákladů – autobusy a kamiony – „daní“, která by vyrovnala náklady železnice spojené s výstavbou a údržbou dopravní cesty.

Do říše snů patří i představa, že po případné privatizaci nákladní dopravy bude dost peněz, aby ve Starkoči, v Náchodě, v české Skalici, kam míří řada turistů a školních výletů, bude také možné rekonstruovat či zkultivovat staniční budovy tak, jako v červeném Kostelci nebo třeba ve Smiřicích, že budou peníze na zbudování nástupišť, z nichž bude moci do vagonu nastoupit starý člověk, člověk s hendikepem nebo matka s kočárkem.

Ne všechno je ale otázka peněz. Leccos by spravilo koště, hadr a štětec s plechovkou barvy, ale také změny organizační, personální a interes zaměstnanců, nejen ten hmotný. A nesmí chybět našim politikům odvaha a vůle vrátit podstatnou část nákladní dopravy na železnici. Ušetříme životy, zlepšíme životní prostředí a zbyde víc na kulturu cestování. Trh sám to neudělá.

(Jindřich Bradna)

29.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jičín - Hronov
17

V derby padaly góly jen ve druhé třetině, Nové Město pálilo ostrými

Fotografie, která se stane symbolem letošních voleb.
DOTYK.CZ
6

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

Právě jsme se narodili - říjen 2017

Náchodsko - Vítáme nová miminka na Náchodsku. Podívejte se na fotogalerii novorozenců, kteří v přišli na svět v náchodské porodnici v říjnu roku 2017. Šťastným rodičům gratulujeme.

Velké Poříčí i Provodov to měly o fous

Náchodsko - Stoprocentní byl ve víkendovém kole fotbalové I. B třídy regionální trojlístek.

FOTO: Od opeřenců až po vysazení břízy

Česká Skalice - Letošní ročník Slavnosti stromů ve Vile Čerych v České Skalici se opravdu vydařil.

Ve šlágru kola slavila úspěch kostelecká taktika

Náchodsko - Fotbalisté Náchoda nebudou na třetí říjnový víkend vzpomínat v dobrém.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT