Některá zařízení však své programy uvedla do života ještě před pevně stanoveným termínem. Mezi takové patří mimo jiných také malotřídní ZŠ a MŠ v Suchém Dole, ve které se podle ŠVP pracuje již od září roku 2006. Škola navíc od ministerstva školství obdržela výjimku, že program může zavést naráz úpně do všech svých ročníků.


„Program, podle kterého pracujeme, jsme si nazvali Jak roste strom. Máme ho zaměřený především na práci ve skupinkách, projektové vyučování a používání tak zvaných Montessori pomůcek. Snažíme se probíranou látku ukazovat dětem názorně, aby ji tak lépe pochopily,“ sdělila ředitelka školy Lenka Formánková. Doplnila, že děti však nepracují ve skupinkách stále, ale učí se i jako dříve „klasicky“ v lavicích.


Druhým rokem se podle nového vzdělávacího programu s názvem Klíče k životu vyučuje i v ZŠ Plhov v Náchodě. „Učivo zůstalo v podstatě stejné, jen metody a formy práce jsou rozmanitější. Žáci se musí naučit určité sumě vědomostí, zůstává tedy i trocha toho biflování zpaměti, třeba u vyjmenovaných slov nebo násobilky. Za důležité ale považujeme osvojení dvojnásobné sumy dovedností důležitých pro život,“ vysvětlila ředitelka školy Ladislava Simonová.


Škola například zavedla nové předměty Mladý vědec a Osobnostní etická výchova. „Cílem nových předmětů a metod je naučit děti schopnosti řešit problémy a spolupracovat, umět správně komunikovat a být zodpovědný. Umět zhodnotit sám sebe se děti učí při práci s žákovským diářem, který jsme zavedli místo klasické žákovské knížky,“ dodala Simonová. Držet krok s moderními vyučovacími trendy se snaží i vesnické malotřídky. Základní škola v Jetřichově například zavedla výuku angličtiny už od 1. třídy. „Děti jsou z toho nadšené, moc je to baví. Připravené máme i rozmanité projekty, jako například Proměny přírody, Lidé mezi námi nebo Týden světové kuchyně, kdy si sami budeme zkoušet vařit,“ popsala některé novinky vzdělávacího programu ředitelka Marie Hanzlíková.