Podle tiskového mluvčí ČD Ondřeje Kubala bude jezdit více vlaků mezi Hradcem Králové a Trutnovem, které projíždějí Jaroměří, Českou Skalicí, Starkočem a Červeným Kostelcem. „Posílí také vlaky ze Starkoče do Náchoda a Broumova,“ uvedl Kubala.

Z Hradce Králové do Trutnova pojedou nové spěšné vlaky a rychlíky s odjezdem v 5.46 a v 15 hodin a z Trutnova ve 4.38 a v 5.40 hodin. Vlaky pojedou ve dvouhodinovém intervalu, který bude odpoledne zkrácen na zhruba hodinový. Potěšení budou zřejmě návštěvníci z Náchodska, kteří zavítají do krajského města na večerní kulturní akce. Zpět do Náchoda jim totiž pojede poslední spěšný vlak ve 22.02 hodiny.

POSLECHNĚTE SI VE VIDEU ŠÉFA KRAJSKÉHO CENTRA ČESKÝCH DRAH ROMANA MORAVČÍKA

Rychlé spojení Hradce Králové s Náchodskem a Broumovskem nově zajistí spěšné vlaky Starkoč – Broumov, které pojedou ve dvouhodinovém taktu a budou navazovat na rychlíky Hradec Králové – Trutnov.

Na dráze bude od 14. prosince více muziky. Ovšem také za více peněz. Každá jízdenka bude zhruba o dvě koruny dražší. Jedno, jestli pojedete z Pardubic do Stéblové nebo do Plzně. V procentuálním vyjádření železnice podraží o 7,5 procenta. Proč a o kolik dráhy zdražují? Čtěte ZDE

'Na spěšných vlacích do Broumova a v opačném směru budou nasazovány motorové jednotky Regionova. Odjezdy ze Starkoče do Meziměstí a Broumova budou v 6.42, 8.42, 10.42, 12.42, 14.42, 16.42, 18.42 a 20.42, z Broumova do Starkoče v 5.01, 6.02, 8.02, 14.02, 16.02, 18.02 a 20.02, z Meziměstí do Starkoče v 10.20 a 12.20 s návazností osobními vlaky z Broumova v 10.02 a 12.02. Mezi tyto spoje budou vloženy osobní vlaky Nové Město nad Metují – Náchod – Meziměstí ve dvouhodinovém intervalu, a vlaky tak v tomto úseku pojedou každou hodinu.

CO SI MYSLÍTE O ZDRAŽOVÁNÍ JÍZDNÉHO? HLASUJET V ANKETĚ VEDLE ČLÁNKU

Přehlednější jízdní řád začne platit na trati Trutnov – Teplice nad Metují. Vlaky nově pojedou ve dvouhodinovém intervalu. Z Trutnova hl.n. budou odjezdy v 9.08, 11.08 až 19.08, z Teplic nad Metují v 9.31, 11.31 až 19.31. Nabídku spojů doplňují v každém směru dva ranní vlaky v pracovní dny a jeden vlak o víkendech.

TISKOVÁ ZPRÁVA ČESKÝCH DRAH:

Nový jízdní řád ČD v Královéhradeckém kraji

Více vlaků mezi Hradcem Králové a Trutnovem, nové přípoje do Broumova každé dvě hodiny, přímé spěšné vlaky z Trutnova do Kolína a obnovení rychlíků Praha – Wroclaw. Každý může zdarma získat jízdní řád na internetu a nákup jízdenek přes internet a telefon bude levnější.

Nový jízdní řád začne platit od půlnoci 14. prosince 2008 a nabídne celou řadu novinek, které zrychlí a zlepší cestování po železnici. V Královéhradeckém kraji vypraví České dráhy průměrně 823 vlaků denně.

Zlepší se i řada služeb Českých drah. Nákup přes internet a po telefonu bude výhodnější, rozšiřuje se počet partnerů projektu ČD Bonus, kde mohou cestující čerpat slevy po předložení jízdenky z vlaku a na www.cd.cz/jizdnirad bude zdarma ke stažení elektronická verze jízdního řádu.

Posílení spojů Hradec Králové – Trutnov

Z Hradce Králové do Trutnova pojedou nové spěšné vlaky a rychlíky (odjezdy z Hradce Králové hl.n. v 5:46 a 15:00, z Trutnova hl.n. ve 4:38 a 5:40). Vlaky pojedou ve dvouhodinovém intervalu, který bude odpoledne zkrácen na přibližně hodinový. Poslední večerní spěšný vlak z Hradce Králové (odjezd 22:02) pojede nově do Náchoda.

Nový koncept dopravy Hradec Králové – Náchod – Broumov

Rychlé spojení Hradce Králové s Náchodskem a Broumovskem nově zajistí spěšné vlaky Starkoč – Broumov, které pojedou ve dvouhodinovém taktu a budou navazovat na rychlíky Hradec Králové – Trutnov. Na spěšných vlacích do Broumova a v opačném směru budou nasazovány motorové jednotky Regionova. Odjezdy ze Starkoče do Meziměstí a Broumova budou v 6:42, 8:42, 10:42, 12:42, 14:42, 16:42, 18:42 a 20:42, z Broumova do Starkoče v 5:01, 6:02, 8:02, 14:02, 16:02, 18:02 a 20:02, z Meziměstí do Starkoče v 10:20 a 12:20 (s návazností osobními vlaky z Broumova v 10:02 a 12:02). Mezi tyto spoje budou vloženy osobní vlaky Nové Město – Náchod – Meziměstí ve dvouhodinovém intervalu, a vlaky tak v tomto úseku pojedou každou hodinu.

Přehlednější jízdní řád začne platit také na trati Trutnov – Teplice nad Metují. Vlaky nově pojedou v přesně dvouhodinovém intervalu. Z Trutnova hl.n. budou odjezdy v 9:08, 11:08 až 19:08, z Teplic nad Metují v 9:31, 11:31 až 19:31. Nabídku spojů doplňují v každém směru dva ranní vlaky v pracovní dny a jeden vlak o víkendech.

Přímé spojení Trutnovska a Novopacka s Kolínem

Většina spěšných vlaků z Trutnova do Chlumce nad Cidlinou bude nově propojena s osobními vlaky Chlumec nad Cidlinou – Velký Osek a prodloužena až do Kolína. Z Trutnova přes Starou Paku a Chlumec nad Cidlinou do Kolína tak nově pojede šest přímých spěšných vlaků, v opačném směru to bude o jeden spoj více. Odjezdy z Kolína do Trutnova budou v 4:46, 6:42, 8:42, 12:42 a dále ve dvouhodinovém intervalu až do 18:42, z Trutnova do Kolína ve 4:14, 6:16, 10:16 až 16:16. Přesně dvouhodinový takt vznikne mezi Trutnovem a Chlumcem nad Cidlinou díky dalším spěšným vlakům (z Trutnova v 8:16 a 18:16, z Chlumce nad Cidlinou v 11:33).

Obnovení přímých vlaků Praha – Wroclaw


Nově dokončená elektrifikace tratě Letohrad – Lichkov umožní obnovit přímé rychlíky Praha – Lichkov – Wroclaw. Přímé rychlíky do a z Polska budou odjíždět z Prahy v 7:11 a 15:11, z Wroclavi v 6:25 a 14:25.

Nákup jízdenek na internetu a po telefonu levnější


Standardní vnitrostátní jízdenky koupené v eShopu ČD na adrese www.eshop.cd.cz nebo prostřednictvím Kontaktního centra ČD na lince 840 112 113 budou o 3 % levnější. Při nákupu přes internet má cestující navíc nárok na 3% bonus, pokud má elektronickou peněženku na In-kartě.

Příklad: Jízdenka, která stojí u pokladny 100 Kč, bude stát na internetu a po telefonu jen 97 Kč. Pokud má zákazník elektronickou peněženku na In-kartě, připíší ČD zákazníkovi navíc ještě 3 Kč na tuto peněženku.

Přes internet je možné koupit jízdenky na všechny rychlíky a spoje EuroCity, InterCity, Expres a SuperCity. Jde o více než 500 vlaků každý den.
Zdarma elektronický jízdní řád i informace o výlukách

Letos si mohou poprvé všichni lidé zdarma na internetu stáhnout elektronický jízdní řád Českých drah. Už dnes je na adrese www.cd.cz/jizdnirad, na stejné adrese budou k dispozici ke stažení zdarma také změny.

České dráhy aktivně komunikují se zákazníky i v oblasti výluk, které organizuje Správa železniční dopravní cesty. Každý zájemce může od ČD dostávat každý den nebo týden informace o tom, jestli není na jeho tratích, které používá, výluka. Stačí se registrovat na http://info.cd.cz a zdarma Vám začnou chodit informace o výlukách na požadovaných tratích přímo do emailu.

Ostatní změny v Královéhradeckém kraji


• Mezi Doudleby nad Orlicí a Letohradem pojede o několik spojů méně, současně ale bude zajištěna návaznost na autobusovou linku Rychnov nad Kněžnou – Ústí nad Orlicí – Letohrad.
• Na trati Libuň – Lomnice nad Popelkou pojede v pracovních dnech méně vlaků. Počet spojů o víkendech se nemění.
• Odbavení cestujících na královéhradeckém hlavním nádraží bude jednodušší díky novému automatu na jízdenky. Na začátku roku 2009 se jejich počet rozšíří na dva.
• V průběhu příštího roku dojde k rozšíření integrovaného systému IREDO. Nově se do něj začlení trať Hradec Králové – Pardubice. Realizace rozšíření tohoto IDS je plánována na termín první změny jízdního řádu.

Nasazení moderních vozidel

Částečně bezbariérové motorové jednotky Regionova s polstrovanými sedačkami a moderním interiérem včetně toalet pojedou na těchto tratích:
• Hradec Králové – Jičín – Turnov
Starkoč – Broumov (přímé spěšné vlaky)
• Častolovice – Solnice (většina spojů)
• Doudleby nad Orlicí – Rokytnice v Orlických horách (o víkendech)

S moderními řídícími vozy řady 954, které jsou uzpůsobeny k přepravě handicapovaných cestujících a mají oddíl 1. třídy se zásuvkami na notebooky, se cestující setkají na tratích:

• Trutnov – StaráPaka – Chlumec nad Cidlinou – Kolín
• Trutnov – Jaroměř

Novinky v dálkové dopravě


• Pendolina nově zvládnou trasu Praha – Ostrava za 2:59 hod. Z Prahy odjíždí nově všechna Pendolina z hlavního nádraží v centru města (návazná autobusová linka AirportExpress na ruzyňské letiště pojede nově místo Holešovic také z hlavního nádraží).

Některá Pendolina s cestujícími pojedou až do Bohumína a z Bohumína (poslední dva odpolední vlaky z Prahy a první dva ranní vlaky z Ostravy do Prahy). Nově jede z Prahy do Vídně Pendolino už v 5:57, druhý spoj pojede v 10:57. Zpět z Vídně jedou v 11 a v 16 hodin. Tři páteční odpolední spoje s odjezdy z Prahy do Ostravy ve 13:23, 15:23 a v 17:23 a pondělní dva ranní spoje z Bohumína v 5:17 a v 7:17 budou mít jednotnou cenu rezervace 200 Kč pro všechny cestující.

• Mezi Prahou a Brnem pojede každou hodinu vlak vyšší kvality InterCity, EuroCity nebo SuperCity. Zpravidla odjíždí z Prahy-Holešovic vždy v půl (10:30, 11:30, 12:30…). Nově přibude také pozdně večerní spoj EuroCity z Prahy do Brna. Ten pojede z pražských Holešovic ve 21:30 a do Brna přijede 15 minut po půlnoci.

Na trase Praha – Pardubice – Brno – Vídeň pojede nově vlak každé dvě hodiny a zlepší se také spojení Brna s Německem, kde přibudou nové přímé spoje EuroCity. Večer pojedou z Německa až do Brna tři vlaky EuroCity, které zatím končily v Praze. Jde o dva spoje z Berlína a jeden ze stanice Ostseebad Binz. Opačným směrem do Německa se vydají z Brna druhý den ráno.


• Největší změnou vnitrostátní dálkové dopravy jsou zcela nové rychlíky Praha – Beroun – Písek – České Budějovice. Tyto vlaky pojedou každé dvě hodiny a doplní klasické železniční spojení Budějovic s Prahou přes Tábor, kde Správa železniční dopravní cesty pořádá časté výluky kvůli stavbě koridoru.

Z hlavního nádraží v Praze pojedou tyto spoje každé dvě hodiny 41 minut po celé (5:41, 7:41, 9:41…). Z Českých Budějovic do Prahy vždy 8 minut po celé (5:08, 7:08, 9:08…). Vlaky zastaví také na pražském smíchovském nádraží, vznikne tak přímé spojení oblasti Prahy 5 s Českými Budějovicemi. Vzdálenost Praha-Smíchov – České Budějovice ujedou nové rychlíky za 2 hodiny a 56 minut, do Písku ze Smíchova za 2 hodiny a 8 minut.

• Na jižní Moravě vznikne úplně nové a historicky nejrychlejší propojení Slovácka se samotným centrem Brna. Nové přímé vlaky ujedou vzdálenost Brno – Hodonín jen za hodinu a 6 minut. Tyto vlaky pojedou ve špičce každou hodinu (z Brna např. ve 14:36, 15:36, 16:36… Z Hodonína v 5:17, 6:17, 7:14, 8:17…). Mimo špičku pojedou v dvouhodinovém intervalu. V praxi jde o zcela nové spěšné vlaky a také o prodloužení dosavadních rychlíků Olomouc – Hodonín – Břeclav až do Brna.

• Na trase Kolín – Nymburk – Mladá Boleslav – Rumburk pojedou přímé vlaky ve špičce každé dvě hodiny a v Kolíně bude přípoj od vlaků EuroCity z Brna. Výrazně se tak zlepší spojení Jižní Moravy a Pardubic s oblastí Mladé Boleslavi a České Lípy. Z Brna bude trvat cesta do Mladé Boleslavi tímto způsobem jen 3 hodiny a 3 minuty, to je v praxi přes den kratší než autem po dálnici D1 a rychlostní silnici R10.

• Tři nové rychlíky v každém směru pojedou mezi Prahou a Českými Budějovicemi přes Tábor, dálkové vlaky tu pojedou poprvé v historii po celý den skoro každou hodinu v pravidelném taktu.

• Kratší intervaly vzniknou díky novým vlakům také na trasách Praha – Ústí nad Labem, Praha – Turnov, Praha – Rakovník i České Budějovice – Brno. Zpravidla jde o přidané spoje v dopoledním sedle, kde v minulosti žádný vlak nejel.

Novinky v mezinárodní dopravě

• Každý den pojede nový vlak EuroCity „Avala“ Praha – Brno – Bratislava – Budapešť – Bělehrad. Z Prahy vyjíždí ráno v 5:28 a do Bělehradu dorazí večer v půl deváté. Opačným směrem jede EC „Avala“ z Bělehradu v půl osmé ráno a do Prahy přijede ve 22:31.
• Prahu a Košice spojí nový vlak EuroNight Slovakia. Na českém území zastaví jen v Kolíně, Pardubicích a Olomouci. Menší počet stanic než mají klasické rychlíky na Slovensko, zajistí vyšší cestovní rychlost, komfort i vyšší bezpečnost cestujících. Je sestaven z modernizovaných vozů vyšší kvality. Tento vlak zároveň poveze autovozy do Popradu i do Košic.

• Místo původního vlaku EN Františkovy Lázně – Praha – Budapešť pojede nový spoj EuroNight Budapešť – Praha – Berlín s přímými vozy Vídeň – Berlín, kde bude možná také přeprava osobních automobilů.
• Současný vlak EuroNight Praha – Drážďany – Basilej pojede nově až do Curychu.
• Vlak EuroCity Jože Plečnik z Prahy přes České Budějovice do Lublaně pojede nově z Lince do Salcburku, kde bude zajištěn přípoj dalším vlakem do Lublaně.
• V tomto jízdním řádu už nebudou jezdit přímé lehátkové vozy z Prahy do Benátek. Místo toho pojede přímý lůžkový vůz Praha – Záhřeb.
• Už nebude dále jezdit z Prahy do Bukurešti rychlík Pannonia. V úseku Praha – Břeclav bude nahrazen novým rychlíkem „Amicus“ přes Olomouc. Od jara až do podzimu pojede tento vlak až do Budapešti. Tento rychlík veze přímé vozy do Bukurešti, Vídně, Burgasu i Varny.

ČD Bonus: Noví partneři


Za použitou jízdenku ČD je možné získat slevy u stále většího množství partnerů. Za poslední půlrok se do programu připojila cestovní kancelář Vítkovice Tours (10% sleva na ubytování v Chorvatsku pro držitele In-karet), Sparta Praha (sleva 25 % na zápasy Sparty s jízdenkou v libovolné hodnotě), internetový portál Ticketstream (5% sleva na vybrané akce s jízdenkami nad 200 Kč) a kluby Duplex, Mecca (v obou 50% sleva na vstup s jízdenkou nad 200 Kč na většinu akcí) a Roxy (s jízdenkami nad 400 Kč vstup zdarma na vybrané akce). V rámci ČD Bonus nabízejí slevy také zahraniční partneři, například vídeňské muzeum Albertina, které až do 8. prosince vystavuje slavná díla Vincenta van Gogha.

České dráhy nově zavedly speciální akci: V rámci zákaznického programu ČD Bonus mají cestující od 1. do 30. listopadu 2008 příležitost využít výhodných slev v síti knihkupectví Kanzelsberger (s jízdenkou nad 200 Kč získají slevu ve výši 15 % na veškeré zboží) a ve vybraných elektronických obchodech MALL.cz (s jízdenkami nad 200 Kč získají slevu až 10 %). Podrobnosti na www.cd.cz/cdbonus.


Jízdní řád 2008/2009 v číslech

• České dráhy vypraví v tomto jízdním řádu v průměru 7 187 vlaků denně.
• Za celou dobu platnosti jízdního řádu ujedou vlaky ČD 124,8 milionu kilometrů. To je teoreticky 3 100 objezdů zeměkoule po rovníku, nebo jako kdyby vlaky ČD dojely 324krát ze Země na Měsíc. Je to proti dosavadnímu jízdnímu řádu nárůst o 3,6 %.
• Vlaky dálkové dopravy ujedou každý den v průměru 111 369 kilometrů denně. To je za celý rok 40,5 milionu kilometrů.
• Vlaky InterCity ujedou každý den v novém jízdním řádu 3 385 kilometrů, vlaky EuroCity 17 868 kilometrů a spoje SuperCity 5 432 kilometrů.
• Největší podíl na železniční dopravě mají v ČR osobní vlaky, které ujedou každý den v průměru 214 559 kilometrů, to je za rok více než 78 milionů kilometrů.
Knižní jízdní řády
24. listopadu začíná distribuce knižních jízdních řádů do pokladen ČD. Zákazníci mohou vybírat z několika typů jízdní řádů.
• Celorepublikový jízdní řád, cena 70 Kč.
• Oblastní jízdní řády Kralupsko, Nymbursko, Letohradsko.
• Regionální jízdní řády pro jednotlivé kraje (Ústecký, Plzeňský, Liberecký, Jihočeský a Karlovarský kraj, Prahu a Střední Čechy, Pardubicko, Královéhradecko).
• Moravskoslezský jízdní řád, který zahrnuje Moravskoslezský, Olomoucký, Zlínský, Jihomoravský kraj a Vysočinu.
• Kartičkové jízdní řády s odjezdy z nejdůležitějších stanic ČD.

Ondřej Kubala
tiskový mluvčí Českých drah, a. s.

Informace o Českých drahách, a. s.

Osobními vlaky Českých drah, a.s., cestovalo v roce 2007 celkem 182 milionů cestujících. V této oblasti se společnost řadí mezi přední dopravce Evropské unie. V počtu cest na jednoho obyvatele patří ČD mezi novými členskými zeměmi EU první místo.

Velká pozornost je věnována modernizaci vlaků a rekonstrukcím stanic. Jenom do obnovy vozového parku firma v letošním roce investuje 3,6 miliardy korun. České dráhy provozují mimo jiné rychlovlaky pendolino, a to pod značkou špičkového produktu SC Pendolino. Pokračuje výroba moderních patrových příměstských vlaků, na regionálních tratích se nasazují modernizované motorové jednotky Regionova.

České dráhy také kladou velký důraz na zlepšování služeb. České dráhy postupně rozšiřují internetový a telefonický prodej jízdenek. Prostřednictvím internetového eShopu a telefonického prodeje TeleTiket na lince 840 112 113 v současnosti nabízejí vnitrostátní i mezinárodní jízdenky s rezervací na více než 500 spojů kategorií R, Ex, IC, EC a SC denně.