Kandidující strany
v Červeném Kostelci
ODS 25 kandidátů
KDÚ ČSL 25 kandidátů
KSČM 25 kandidátů
Kostelec pro lidi 25 kandidátů
SNK pro rozvoj města 25 kandidátů
PRO Sport a Zdraví 25 kandidátů
Spoluobčané 25 kandidátů

Město s osmi a půl tisíci obyvateli, věkového průměru čtyřicet dva let, rozprostírající se v severovýchodních Čechách na 2406 hektarech, je známé především pořádáním vyhlášeného folklórního festivalu, ale zejména v letních měsících je také vyhledávanou turistickou lokalitou.

I když ve městě se stále něco buduje a vylepšuje, zůstává řada problémů, na které se ještě nedostalo. Priority, co dál ve městě řešit, čekají na nové vedení města. To obyvatelé Červeného Kostelce zvolí stejně jako jinde v republice při říjnových komunálních volbách. Občané budou mít možnost výběru z celkem 175. kandidátů, kteří jdou do voleb jako zástupci sedmi stran a sdružení. Kdo však nakonec bude ve vedení města, to je nyní jen otázkou.

S blížícími se komunálními volbami se množí řada názorů obyvatel města, na co by se noví zastupitelé měli zaměřit a jaká by měla být po volbách jejich priorita. Všude se najde problémů dostatek. Na jednom se ale téměř všichni obyvatelé dotázaní Deníkem v anketě shodli jednomyslně. Je to náměstí.

Obyvatelům se nelíbí náměstí

„Určitě se řada nedostatků najde. To, co ale nedělá dobrý dojem na město, je bývalý objekt Textonie, ale ten je soukromým majetkem. S tím město nic dělat nemůže. S čím se město chlubit nemůže, tak to je náměstí. To tvoří velká nepřehledná křižovatka, přes kterou proudí transitní doprava. Vyřešení a zkulturnění tohoto prostoru by asi bylo hodně složité. Nejdříve by se musela odklonit doprava mimo město," řekl Milan V. a ještě dodal: „Jako centrum je využíváno prostranství mezi školami, kde se to podařilo pěkně zkulturnit."

K situaci se vyjádřila i seniorka Anna Š.: „Mně osobně se nelíbí náměstí, to by chtělo nějak přebudovat. Jak, to ale já nevím. Možná by se mohl na jeho prostředku udělat ostrůvek a na něj vrátit sloup, který tam kdysi býval. Jinak jsem ve městě ale spokojená. Pozitivně vnímám především to, že se snaží zajistit bezpečnost občanů. Je tady dobrá městská policie, a teď ještě namontovali kamery," uvedla seniorka.

Současná podoba červenokosteleckého náměstí se nelíbila většině dotázaných obyvatel města. S tím souvisí i nadměrný dopravní provoz, který způsobuje tranzitní spojka mezi Náchodem a Trutnovem.

Jak by se tyto problémy nechaly vyřešit a jak by měla podoba náměstí vypadat, tak na to nedokázal nikdo z oslovených obyvatel konkrétně odpovědět. Zkrátka co člověk, to jiný názor a zcela jiný pohled na možné řešení.

Další problém, na který dotázaní upozornili, je torzo bývalé textilní fabriky. Celý objekt je ale soukromým majetkem a není v kompetencích města do osudu fabriky zasahovat.

Položili jsme dvě jednoduché otázky na tělo kandidátům na starostu v Červeném Kostelci

1. Jak budete řešit náměstí a dopravu?
2. Co konkrétního bude vaší prioritou?

RICHARD BERGMANN
SHK pro rozvoj města
místostarosta
1. Žádná z komunikací vedoucích na náměstí (křižovatku) není v majetku města. Nicméně je zde jedno řešení, které by mohlo upravit provoz v této lokalitě. Vše bude záležet na výši rozpočtu, možnosti získání dotací na tuto akci a v neposlední řadě ochotě zastupitelstva uvolnit finance na tuto akci. Nejlepší pro dopravu by bylo, kdyby ŘSD udělalo plánovaný obchvat Červeného Kostelce. Ovšem drobní prodejci by mohli tento krok vnímat jako likvidační.

2. Nelze se upnout na jedinou věc. Problematika s komunikacemi, bezpečností na nich, kanalizací v okrajových částech města a další se nemohou opomíjet, ale osobně vnímám jako největší deficit ve městě absenci cyklostezky mezi Lhotou a hrází rybníku Brodský s odbočkou do průmyslové zóny, současně s revitalizací parku A.B. Svojsika. Rád bych se zasadil o propojení Červeného Kostelce a Náchoda cyklostezkou. Některé akce už čekají na dořešení, jiné by měly být předloženy zastupitelům k projednání.

MARCELA FRANKOVÁ
ODS
OSVČ obchodní činnost
1. Nepřehledná křižovatka v Červeném Kostelci, která tvoří „náměstí", je dlouholetým a neřešeným problémem, který jsme se na zastupitelstvu snažili už několikrát otevřít. Na radnici leží v šuplíku několik návrhů na řešení této problematiky, ale bohužel se nám nepodařilo přimět vedení k jejich realizaci. Otázka nadměrné dopravy v centru města by byla částečně vyřešena i dle vybrané varianty rekonstrukce „náměstí" křižovatky, ale hlavním řešením je obchvat Červeného Kostelce, který je už též na „papíře". Problematický ovšem bude výkup pozemků.

2. Mezi hlavní priority naší strany patří mimo vyřešení problematiky „náměstí" i realizace cyklostezky Lhota -Špinka, kde projekt též leží v „šuplíku", jen ho je potřeba realizovat z grantových peněz. Dále pak například navýšení prostředků do oblasti sportu a obnovení rentgenového pracoviště ve městě.

JIŘÍ REGNER
KDÚ ČSL
podnikatel
1. K prioritám naší strany patří obnova a oživení centra města. V uplynulých letech se vypracovala řada studií řešení prostoru náměstí. Budeme pokračovat v započatém úsilí o proměnu současné křižovatky na skutečné náměstí. Nadměrnou dopravu v centru města není možné omezit bez obchvatu města. Ten je nereálný i z důvodu nedořešeného obchvatu Náchoda. Proto se zaměříme na snížení bezpečnostních rizik na silničním průtahu a budeme usilovat o zklidnění dopravy na vybraných místech, a to v okolí škol, místech velkého pohyb osob a v obytných čtvrtích.

2. Revitalizace celého parku A. B. Svojsíka a jeho okolí tak, aby nabídl aktivity všem generacím. Nová koncepce dětského hřiště, posilovna pro seniory, lanové a horolezecké prvky, U-rampa. Chceme pokračovat v budování cyklostezek. Navrhneme zřízení okruhů nejzajímavějšími místy v našem městě s informačními tabulemi s řešením vhodného napojením na regionálně zřizované cyklostezky.

ROSTISLAV PETRÁK
Spoluobčané
rybářský technik
1. Řešení problému náměstí a s ním spojený dopravní problém vyžaduje koncepční řešení pomocí strategického plánu rozvoje města. Úkolem je určit využitelnost náměstí s ohledem na dnešní a budoucí požadavky společnosti. Máme výhodu, že se můžeme poučit od měst, která tento problém řešila v minulosti a dnes vidíme důsledky. Dopravu v centru je nutné řešit s ohledem na momentální dopravní náročnost, potřebu parkovacích míst, využitelnost prostoru stávajícího autobusového nádraží, efektivní řešení kombinace chodníku, parkovacích míst a zeleně, případné určení jednosměrného provozu některých ulic atd. Při řešení tranzitní dopravy je nutné vycházet z výhledu na dopravní situaci budoucí, dálnice D11, a rychlostní silnice R 11 a R 35, dostupnost a využitelnost stávající průmyslové zóny atd.

2. Naší prioritou je vrátit obyvatelům důvěru ve vedení města, vytvořit sounáležitost občanů s děním v našem městě a pracovat v zájmu města a občanů.

EVA ZAJÍČKOVÁ
Kostelec pro lidi
obchodní manažer
1. Pokusíme se prosadit vybudování kruhového objezdu, protože málo řidičů zná pravidlo pravém ruky, natož ho používat. Máme jasnou představu, jak zkrášlit tuto křižovatku.

2. Proč do toho jdeme, protože chceme spravedlivou komunální politiku pro všechny občany, prosazujeme hospodárnost, odbornost, férovost, komunikativnost. Zajistíme transparentní výběrová řízení s maximálním zapojením místních firem.

MIROSLAV MĚDÍLEK
PRO Sport a Zdraví
důchodce
1. Současný vzhled náměstí není žádným architektonickým skvostem. Poslední studie středu města s analýzou z roku 2011 se s tímto prostorem vypořádává poměrně zdařile. Po diskuzi, ze které by vzešlo co nejoptimálnějším řešení, bude muset město řešit, kde získat prostředky na realizaci. Problém tranzitní dopravy centrem města je řešitelný pouze přeložkou silnice 1/14 na obchvat, s kterým je počítáno v územním plánu. To ale úzce souvisí s obchvatem Náchoda a teprve potom bude možné řešit náš problém.

2. Prioritou našeho hnutí Pro sport a zdraví je hlavně to, proč kandidujeme do zastupitelstva: podpora financování sportu v klubech a TJ, hlavně provoz a udržování sportovních zařízení, podpora sportování mládeže a podpora všech spoluobčanů, kteří mají sport jako součást své péče o zdraví.Na prvním místě to tedy musí být základní potřeby města, které jsou předpokladem k rozvoji města a spokojenosti občanů.U nás to je např. dobudování kanalizace v okrajových částech Bohdašín, Stolín a další akce týkající se infrastruktury.

ZDENĚK SPŮRA
KSČM
podnikatel
Prostor pro vyjádření se na obě otázky dostal i lídr kandidátky KSČM. Otázky mu byly doručeny elektronickou poštou, jako všem kandidátům na starostu města, s dostatečným předstihem a ještě byl urgován. Byl kontaktován i telefonicky, přičemž odpovědi v daném termínu přislíbil. Do včerejšího odpoledne do termínu jsme je však neobdrželi.