Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opozice: Patovou situaci s dopravci zavinil kraj

Královéhradecký kraj - „Kterému podnikateli dá kraj zakázku a ještě kryje jeho ztráty?“ ptá se vicehejtman Derner. "Stínová rada" KHK se naopak domnívá, že za zpoždění optimalizace dopravy může neschopnost krajského vedení vést dialog.

5.8.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační obrázekFoto: DENÍK/David Taneček

Tak zvaná optimalizace dopravy
v Královéhradeckém kraji (KHK) ustrnula ve stadiu vyjednávání. Místo slibovaného zářijového termínu se změny budou dít zřejmě od prosince.

Koaliční KDU-ČSL ze zpoždění viní soukromé autobusové dopravce, kteří „hazardují“ s veřejnou zakázkou, a rovněž některé starosty.

„Stínová rada“ KHK
se domnívá, že kritická situace je způsobena neschopností kraje dohodnout se na přijatelném kompromisu.

Méně znamená více

Krajský organizátor dopravy, firma OREDO, navrhoval takovou úpravu jízdních řádů, která by lépe využívala vozový park dopravců.
V současné době na linkách najezdí autobusoví dopravci se 179 vozy deset milionů kilometrů ročně. Po úpravě by stačilo jen 143 autobusů. Jejich roční výkon by se zvýšil na dvanáct milionů naježděných kilometrů.

Ideální zakázka

„Protože jízdné od cestujících dopravcům nepokryje náklady, mají ze zákona nárok na jejich úhradu. Je celkem pochopitelné, že za tohoto stavu se dopravci snaží vykázat co nejvyšší ztrátu. A stejně logické je i to, že kraj v zájmu hospodárného nakládání s penězi daňových poplatníků nechce být pouze v pozici pasivního plátce, ale usiluje o minimalizaci ztrát,“ komentuje situaci vicehejtman Vladimír Derner (KDU–ČSL, v zastupitelstvu za Koalici pro KHK).
„Že se dopravcům nechce za stejné peníze jezdit více kilometrů, je celkem pochopitelné. Měli by si ale uvědomit, že málokterému podnikateli veřejná sféra garantuje nejen náplň činnosti, ale i úhradu případných ztrát,“ připomíná Vladimír Derner.
Podle něho je rovněž nepochopitelný odpor, který v souvislosti ze zamýšlenými změnami kladou někteří starostové. „Systém mohl zlepšit dopravní obslužnost v celém kraji a obce nemusely přispět ani korunu,“ vysvětluje vicehejtman.
„Byly doby, kdy například v hradeckém okrese byly obce nuceny ročně přispívat stotisícovými částkami na dopravní obslužnost,“ připomíná.
„Budou-li představitelé obcí hájit ekonomické zájmy soukromých dopravců proti kraji, může kraj velmi brzy narazit na strop svých finančních možností a na řadu přijdou dramatické škrty,“ domnívá se Vladimír Derner. „Je třeba, aby si každý uvědomil, jaká je jeho odpovědnost a čí zájmy má hájit,“ vyzývá starosty zástupce hejtmana.

Shoda je základ

Opoziční „stínová rada“ KHK vidí jádro problému někde jinde.

„Vyhrocená situace kolem zajištění dopravní obslužnosti v Královéhradeckém kraji je způsobena neschopností současného vedení kraje vést dialog vedoucí k dosažení pro obě strany přijatelné dohody. Ta nutně musí vycházet z rozumného kompromisu,“ sdělil Deníku člen „stínové rady“ KHK zastupitel Miroslav Plass (ODS). „To byl velice složitý úkol i v uplynulých dvou volebních obdobích,“ vzpomíná bývalý krajský radní.
Předchozí vedení kraje prý řešilo problémy v pracovní skupině složené z dopravců, zástupců kraje, odborníků na dopravu a zástupců obcí.

„Tato skupina byla novým vedením kraje zrušena. Přistoupilo se k politice diktátu a arogance, která vyústila v prohlášení hejtmana o převzetí dopravní obslužnosti v celém kraji jedním subjektem, v případě, že se dopravci nepodřídí,“ nesouhlasí opozice s kroky současných krajských radních. Jejich důsledky jsou podle Miroslava Plasse viditelné: „Zastavila se optimalizace dopravy na dalším území kraje a jsme v patové situaci, kdy je zajištění dopravní obslužnosti reálně ohroženo,“ říká.

Bez humbuku

Plass rovněž připomíná, že se v nedávné „politické“ minulosti Královéhradeckému kraji dařilo udržet ve srovnání s jinými kraji nejnižší cenu vyplácenou dopravcům za zajištění obslužnosti. „A to bez mediálních bouří a ohrožení jejího zajištění,“ dodává.

„Jsou situace, kdy nepomůže počet hlasů v zastupitelstvu, ale musí se použít zdravý rozum,“ shrnul názory pro Deník člen „stínové rady“ kraje Miroslav Plass.

ČTĚTE ROVNĚŽ SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Autor: Zuzana Plocková

5.8.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Nahodil Náchod konečně motory?

Neštěstí na Pražské. Pod koly kamionu zemřela žena
14

Neštěstí na Pražské. Pod koly kamionu zemřela žena

AKTUALIZOVÁNO

Superdebata Deníku: nikdo nechce vládu ANO. Ať už bez Babiše, nebo s ním

/SLEDOVALI JSME ON-LINE, GRAFIKA, VIDEO/ Pouhý den před sněmovními volbami se v redakci Deníku sešla desítka zástupců politických stran při předvolební superdebatě. Na přetřes přišla všeobecně probíraná témata - ať už elektronická evidence tržeb, přijetí eura či přijímání migrantů. Z odpovědí také vyplynulo, že favorit voleb ANO to bude mít v případě výhry s formováním vlády složité. 

Provoz na pěší zóně Kamenice se bude regulovat sloupkem

Náchod - Náchodskou Kamenici, která je označená jako pěší zóna, plní stále více automobilů. Vedení města proto rozhodlo o opětovném nainstalování výsuvného sloupku v místě výjezdu z ulice Kamenice do okružní křižovatky u Itálie.

Dálnice zadarmo? Ministerstvo může rozhodnout v příštím roce

Královéhradecko - Kraj a město se snaží prosadit bezplatné využívání některých úseků dálnic v regionu.

Noční jezdec se posilnil alkoholem. Hlídka ho zastavila poblíž domu

Náchod - Když se čtyřiačtyřicetiletý muž z Náchoda svým Oplem Corsa vracel o půl jedné v noci domů, zastavila ho jen kousek před cílem policejní hlídka pořádkové policie.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení