Tak zvaná optimalizace dopravy
v Královéhradeckém kraji (KHK) ustrnula ve stadiu vyjednávání. Místo slibovaného zářijového termínu se změny budou dít zřejmě od prosince.

Koaliční KDU-ČSL ze zpoždění viní soukromé autobusové dopravce, kteří „hazardují“ s veřejnou zakázkou, a rovněž některé starosty.

„Stínová rada“ KHK
se domnívá, že kritická situace je způsobena neschopností kraje dohodnout se na přijatelném kompromisu.

Méně znamená více

Krajský organizátor dopravy, firma OREDO, navrhoval takovou úpravu jízdních řádů, která by lépe využívala vozový park dopravců.
V současné době na linkách najezdí autobusoví dopravci se 179 vozy deset milionů kilometrů ročně. Po úpravě by stačilo jen 143 autobusů. Jejich roční výkon by se zvýšil na dvanáct milionů naježděných kilometrů.

Ideální zakázka

„Protože jízdné od cestujících dopravcům nepokryje náklady, mají ze zákona nárok na jejich úhradu. Je celkem pochopitelné, že za tohoto stavu se dopravci snaží vykázat co nejvyšší ztrátu. A stejně logické je i to, že kraj v zájmu hospodárného nakládání s penězi daňových poplatníků nechce být pouze v pozici pasivního plátce, ale usiluje o minimalizaci ztrát,“ komentuje situaci vicehejtman Vladimír Derner (KDU–ČSL, v zastupitelstvu za Koalici pro KHK).
„Že se dopravcům nechce za stejné peníze jezdit více kilometrů, je celkem pochopitelné. Měli by si ale uvědomit, že málokterému podnikateli veřejná sféra garantuje nejen náplň činnosti, ale i úhradu případných ztrát,“ připomíná Vladimír Derner.
Podle něho je rovněž nepochopitelný odpor, který v souvislosti ze zamýšlenými změnami kladou někteří starostové. „Systém mohl zlepšit dopravní obslužnost v celém kraji a obce nemusely přispět ani korunu,“ vysvětluje vicehejtman.
„Byly doby, kdy například v hradeckém okrese byly obce nuceny ročně přispívat stotisícovými částkami na dopravní obslužnost,“ připomíná.
„Budou-li představitelé obcí hájit ekonomické zájmy soukromých dopravců proti kraji, může kraj velmi brzy narazit na strop svých finančních možností a na řadu přijdou dramatické škrty,“ domnívá se Vladimír Derner. „Je třeba, aby si každý uvědomil, jaká je jeho odpovědnost a čí zájmy má hájit,“ vyzývá starosty zástupce hejtmana.

Shoda je základ

Opoziční „stínová rada“ KHK vidí jádro problému někde jinde.

„Vyhrocená situace kolem zajištění dopravní obslužnosti v Královéhradeckém kraji je způsobena neschopností současného vedení kraje vést dialog vedoucí k dosažení pro obě strany přijatelné dohody. Ta nutně musí vycházet z rozumného kompromisu,“ sdělil Deníku člen „stínové rady“ KHK zastupitel Miroslav Plass (ODS). „To byl velice složitý úkol i v uplynulých dvou volebních obdobích,“ vzpomíná bývalý krajský radní.
Předchozí vedení kraje prý řešilo problémy v pracovní skupině složené z dopravců, zástupců kraje, odborníků na dopravu a zástupců obcí.

„Tato skupina byla novým vedením kraje zrušena. Přistoupilo se k politice diktátu a arogance, která vyústila v prohlášení hejtmana o převzetí dopravní obslužnosti v celém kraji jedním subjektem, v případě, že se dopravci nepodřídí,“ nesouhlasí opozice s kroky současných krajských radních. Jejich důsledky jsou podle Miroslava Plasse viditelné: „Zastavila se optimalizace dopravy na dalším území kraje a jsme v patové situaci, kdy je zajištění dopravní obslužnosti reálně ohroženo,“ říká.

Bez humbuku

Plass rovněž připomíná, že se v nedávné „politické“ minulosti Královéhradeckému kraji dařilo udržet ve srovnání s jinými kraji nejnižší cenu vyplácenou dopravcům za zajištění obslužnosti. „A to bez mediálních bouří a ohrožení jejího zajištění,“ dodává.

„Jsou situace, kdy nepomůže počet hlasů v zastupitelstvu, ale musí se použít zdravý rozum,“ shrnul názory pro Deník člen „stínové rady“ kraje Miroslav Plass.

ČTĚTE ROVNĚŽ SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY