S plány na zrychlení přichází SŽDC jen rok poté, co dokončila „revitalizaci“ tratě do Trutnova. Ta byla ale v podstatě jen větší opravou, která s dobou jízdy trvající v tom nejlepším případě 76 minut příliš nepohnula. V případě trasy Hradec Králové – Náchod dosud nejrychlejší přímé spojení trvá 54 minut.
Hlavní zlepšení pro železniční dopravu v kraji má přinést Vysokovská spojka. Projekt narovnání tratě mezi Českou Skalicí a Náchodem by znamenal úsporu v době jízdy přes 20 minut. Dosud vlaky jezdí do Náchoda přes Starkoč a Václavice, v obou stanicích ale musí změnit směr, což prodlužuje dobu jízdy. Spojka by spojení „narovnala“.
Jenže o spojce s tunelem se mluví desítky let a příprava se nijak zásadně neposunula. Zatím posledním materiálem na toto téma je územně-technická studie z roku 2004.
Aby měla Vysokovská spojka smysl, nemůže to být jen jakási odbočka z tratě Hradec Králové – Trutnov, a aby byla splněna potřebná efektivita celého projektu, bude potřeba lépe využít mezinárodní železniční přechod v Meziměstí.
„Potenciál cestujících je velký, a to nejen z pohledu turistického ruchu. Přímé spojení Hradce Králové s Wroclaví, kde je i mezinárodní letiště, by bylo velice rychlé – asi dvě a půl hodiny. Dokonce i spojení Prahy a Varšavy by bylo přes Meziměstí téměř o hodinu rychlejší než dnešními expresy přes Ostravu,“ je přesvědčen Jiří Prokop, že bez znovuobnovení železničního přechodu v Meziměstí bude železnice v našem regionu navždy na vedlejší koleji.
Z Hradce vlakem do Svobody nebo Broumova za hodinu a čtvrtVysokovská spojka by zajistila přímé železniční spojení z Náchoda ve směru na Hradec Králové a Prahu. Pro realizaci plánu je nutná výstavba nové železniční tratě z Náchoda do České Skalice, jejíž součástí je i výstavba zhruba kilometr dlouhého tunelu pod Vítovým kopcem.
Vhodnou trasu má najít vítěz soutěže na zhotovení studie proveditelnosti, kterou SŽDC vypsala v květnu. Vítězná firma má přijít s variantami železničního spojení tak, aby cesta z Hradce Králové do Náchoda trvala 30 minut, do Trutnova pak 60 minut. Do Svobody nad Úpou by pak vlaky měly jezdit 75 minut z krajského města, stejně tak do Broumova.
Vítěz soutěže bude mít rok a půl na zhotovení studie, která by měla přinést různé varianty řešení cílové doby jízdy mezi vybranými městy, prověřit má i elektrizaci tratí.