Když polský vlastník petrolejářské firmy koupil síť Benzina, rozhodl se označení pump sjednotit pod svou značku. Na rozdíl třeba od Slovenska či Maďarska, kde celou síť přejmenovali noví vlastníci poměrně rychle, tak u nás vzhledem k historii a velikosti sítě Benzina šli postupnými kroky. K červenobílému koníkovi přibyl stejně barevný orel a síť dostala kombinované označení Orlen Benzina. Pod tímto jménem se celá síť dále rozvíjela a postupně se zvyšoval počet stanic, na kterých zastávalo logo s orlí hlavou dominantní pozici.

„Nyní již nazrála doba k akceleraci a dokončení celého procesu. Český trh je na tuto změnu připraven a značka Orlen je české veřejnosti již dostatečně známá a zákazníky akceptovaná,“ konstatoval Zbigniew Leszczyński, člen představenstva skupiny Orlen Unipetrol zodpovědný za maloobchodní aktivity. Stalo se a drtivá většina čerpacích stanic Benzina je již přejmenována. Na konci loňského roku neslo logo orla již přes 85% z celkového počtu 436 stanic.

Orel vytlačí koníka na začátku dubna

Na Náchodsku si nápis Benzina a logo koníka drží už jen Česká Skalice. Ale ani zde se nevyhnou změně. „Měli by nás přejmenovat na Orlen na začátku dubna," prozradila pracovnice na českoskalické čerpací stanici. Podle jejích slov ale nikdo z tankujících řidičů nijak připravovanou změnu nezmiňuje ani neřeší. „Myslím, že je to všem jedno. Když jim vyjedu účtenku, tak už tam je stejně orel a nikdo to nijak nekomentuje," dodala.

Doma v Polsku je Orlen dražší než u nás

Ještě v půli října se u benzinových pump na polské straně příhraničí stály fronty. Aby také ne, když řidič před třemi měsíci při tankování za hranicemi ušetřil ve srovnání s českou čerpací stanicí podle kurzu zlotého vůči koruně i sedm korun na litru. Po polských volbách ale cena paliva u našich severních sousedů stoupala a i kvůli sílícímu kurzu zlotého vůči koruně se ukazatel levnějšího tankování přehoupl na českou stranu hranice. Paradoxně je tak polský Orlen ve svém domácím prostředí dražší než o pár kilometrů dále na české straně hranice. To ostatně potvrzuje pohled k polským čerpacím stanicím, kde auta s českými registračními značkami tankovat neuvidíte.

Zdroj: Regina Hellová

Síť čerpacích stanic Orlen se ale neomezuje jen na svou domovinu a Česko. Více než tři tisíce čerpacích stanic provozuje i v dalších evropských zemích – v Německu, Litvě, Maďarsku, na Slovensku a nově i v Rakousku, kde Orlen na začátku ledna převzal 267 rakouských čerpacích stanic Turmöl. V Polsku je aktuálně pod značkou Orlen 1931 pump, v Německu 607, v Česku 436, na Slovensku 90, v Maďarsku 78 a v Litvě 30.

Největším akcionářem Orlenu je polský stát, drží podíl 49,9 %. Z pohledu výnosů jde v současnosti o největší polskou společnost.


Nahrává se anketa ...

Benzina byla původně česká distribuční síť pohonných hmot a motorových olejů a provozující čerpací stanice. Značka vznikla v roce 1953. V roce 1958 byla zaevidována jako oficiální značka Sdružení československých rafinerií. Po rozpadu tohoto koncernu vznikla samostatná státní společnost Benzina, která byla později privatizována. V lednu 2021 došlo k přejmenování na Benzina ORLEN, ale již následující rok byl nově používán název ORLEN Benzina. Na konci roku 2023 celá síť definitivně přestala používat v názvu slovo Benzina, čímž tato tradiční značka zanikla.

Jak se zrodilo logo Benzina?

Firma Benzina zanikla ve věku nedožitých 70. narozenin. Síť čerpacích stanic definitivně přebírá polský Orlen.Firma Benzina zanikla ve věku nedožitých 70. narozenin. Síť čerpacích stanic definitivně přebírá polský Orlen.Zdroj: Deník/Jiří Špreňar- Společnost si jako svou značku zvolila okřídleného koně, alegorický symbol v automobilismu často užívaný

- Kůň byl zobrazen ve skoku před čerpadlovým stojanem provedeným ve světlejším odstínu. Značku doplňoval nápis ve vázaném písmu, v reklamě tehdy oblíbeném. Logo však bylo až příliš komplikované a málo úderné, proto jej Benzinol záhy nahradil novou verzí, už mnohem stylizovanější a pádnější. Z koně převzalo jen jeho křídla a zejména hlavu s charakteristickou hřívou vytvořenou několika drobnými kruhovými výkroji. Ve spodní části na ní plynule navázal kruh jako další symbol motorismu. Logo však neslo několik další volných významových asociací: především celé připomínalo malé písmeno „b“, spodní část pak „o“, což odkazovalo k oběma základním produktům, které Benzinol nabízel a jež se pak promítly i do jeho názvu: BENZIN a OLeje.