Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pád Bárty nové silnice neohrozí, pád vlády ano

Východní Čechy - Ohrožena zatím není přestavba průtahu Pardubicemi ani obchvat Chrudimi. Ale co kauza Havránková, jejíž vyřešení si dal Bárta za osobní cíl?

20.4.2011 1
SDÍLEJ:

Za rok v červenci pojedeme po čtyřpruhu podobném dálnici z Pardubic až do Hradce. Rozšíření zdejší státovky už nemůže nynější zemětřesení na ministerstvu dopravy zdržet. Na snímku stavba mostních pilířů 'hradubické' státovky poblíž Opatovic nad Labem.Foto: DENÍK/Jan Jelínek

Všechny silniční stavby běží podle plánu, rezignace ministra dopravy Víta Bárty nemá na již realizované či teprve plánované silniční investice žádný vliv.

Obavy Východočechů z pozastavení tolik potřebných a slibovaných obchvatů včera klidnil mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.

Zádrhel se ale skrývá jinde. „Financování běží podle plánu. Vše závisí na tom, zda koncepci rozvoje silniční sítě, již představil v lednu ministr Bárta a která je apolitická a vytvářejí ji odborníci, v květnu schválí vláda,“ dodal mluvčí Ptačinský.

Jinými slovy: pokud vláda neustojí současnou krizi anebo dokonce budou vyhlášeny nové volby, veškeré Bártovy sliby investic ve východních Čechách se stanou ze dne na den bezcenným cárem papíru. Příprava plánovaných staveb může být zmrazena a nový ministr dosavadní plány může zcela přehodnotit.

Vyhráno tak zdaleka nemá přestavba asi nejucpanější východočeské křižovatky u pardubického Parama, která se měla začít stavět příští rok, stejně jako ještě před třemi týdny „tutové“ zahájení výstavby chrudimského obchvatu.

Nic z toho najednou není jisté, ač to v této chvíli nikdo nepřizná. Byl to ovšem sám Bárta, kdo při nedávné návštěvě Pardubic – ačkoliv v nadsázce – přiznal, proč našel peníze právě na křižovatku u Parama.

„Byla to vloni od primátorky Štěpánky Fraňkové schválnost, kdy jsem se zdržel při cestě do Chrudimi v zácpě právě na této křižovatce 45 minut,“ zavtipkoval tehdy. Dalších dvacet minut se vzápětí zdržel v dvoukilometrové koloně na příjezdu do podobně ucpané Chrudimě.

Jak dopadla vyjednávání s Havránkovou?

Stejnou prioritu má podle už dřívějšího vyjádření Bártova mluvčího Ptačinského pokračování výstavby dálnice D11 z Hradce Králové na Jaroměř a R35 z Opatovic nad Labem na Vysoké Mýto a Olomouc. K tomu je ovšem nutné nejdříve dostavět chybějící tři kilometry D11 před Hradcem na pozemcích vzpurné farmářky Ludmily Havránkové. Dohodu s ní po 16 letech tahanic si vzal Bárta jako osobní cíl ve funkci. Po smíru je nyní veta, jak v pondělí nepřímo potvrdil sám Ptačinský. Bártovi se za deset měsíců ve funkci dohody totiž dosáhnout nepodařilo.

„Platí to, co jsme řekli už dříve: Shodli jsme se s farmářkou, že žádné informace vyjednávacího týmu nebudeme až do uzavření dohody uvolňovat,“ uvedl Ptačinský.

A co se týče zmiňované R35, zde je první úsek z Opatovic do Časů u Holic teprve ve fázi před územním rozhodnutím. Dalším problémem je možné přehodnocení způsobu finacování stavby R35 příštím vedením ministerstva. Zatímco Bárta mluvil o zapojení soukromých developerů (metoda PPP projektů), jeho nástupce může mít na tento nepříliš osvědčený způsob financování zcela jiný názor. Ačkoliv je pravdou, že jinde peníze stát sežene jen těžko…

Ohroženo není pouze probíhající rozšiřování „hradubické“ státovky na čtyřpruh. Vedle již velmi pokročilého stadia prací totiž investici zaplatila z větší části Evropská unie. Úsek od pardubického Globusu k již hotovému čtyřpruhu u Opatovic by měl být hotov letos v září, druhá část před hradeckým Březhradem v červenci příštího roku.

Potřebné silnice a obchvaty na východě Čech

Náchod - Město ucpané tranzitem do Polska. Protestní blokády občanů doposud ničemu nepomohly. Obchvatu svitla naděje, ale za cenu úspor: plánované dva tunely (Kramolna a Dolní Radechová) buď nebudou vůbec, nebo aspoň kratší. Takto má ale šanci na brzkou výstavbu.

Chrudim - Jedno z nejucpanějších měst, ani zde nepomohly blokády aktivistů. Obchvat má smysl jen tehdy, pokud se postaví v celé délce (i kolem Slatiňan). Jinak se problém pouze přesune z jedné strany města na druhou.

Pardubice - Přestavba zoufale ucpané křižovatky Paramo na obchvatu města, společně s nedalekou křižovatkou Trojice u nádraží ČD. Sotva kilometrový úsek je velmi náročný finančně i technicky. Pardubice zatím musí čekat na jihovýchodní a severovýchodní obchvat.

Jaroměř - S obchvatem platí totéž co v Chrudimi: bez navazujícího úseku do Hradce Králové značně postrádá smysl.

Hradec Králové - Město plánuje již několik let stavbu severní tangenty a jižního obchvatu města.

Další potřebné obchvaty: Nová Paka (nehodový úsek I/16), Lázně Bohdaneč (tranzit na D11), Vysoké Mýto (přetížená I/35)…

Kamil Dubský

20.4.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

TIP LIGA: Vítězem devátého kola je Josef Jirásek

Sedm let vězení udělil soud 30letému Lukáši Tichému za dvě loupeže u náchodského Kauflandu. Zato Ludvík Vaněk, jehož obžaloba označila za komplice při jedné z loupeží, byl zproštěn obžaloby.

První loupež se povedla, druhá skončila fiaskem. Dostal sedm let

Bílé pláště dnes lékaři neobléknou

Královéhradecko - Praktičtí lékaři dnes budou stávkovat. Chtějí upozornit na málo peněz, které jdou do ambulancí, zavedení elektronických receptů a nadbytečné papírování.

V Broumově u nádraží evakuovali desítky lidí a psa. Unikal plyn

Broumov - Poblíž autobusového a vlakového nádraží v Broumově došlo v pondělí krátce před polednem k evakuačním manévrům.

Zaměstnavatel neposílal srážky ze mzdy insolvenčnímu správci

Náchodsko - Neobvyklý případ zpronevěry řeší policisté na oddělení hospodářské kriminality v Náchodě.

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení