„Zastupitelé a občané jsou nespokojeni s přístupem organizátora regionální dopravy. Veřejná diskuze s jejím pracovníkem skončila rozčarováním z jeho přístupu ke spolupráci. Argumenty, že zastávka v obci je málo využívaná, že zastavením vlaku v České Metuji bude ohrožena návaznost na další tratě apod., jsou podle názoru místních neopodstatněné. Jestliže Krajský úřad tuto dopravu dotuje, měla by být dostupná všem občanům regionu, protože je dotovaná i z jejich daní,“ je přesvědčen starosta obce Jaroslav Vaněček.

Jedním z argumentů, který Organizátor regionální dopravy (OREDO) uvádí je ten, že obyvatelé Broumova a okolí si stěžují na špatnou časovou dostupnost Náchoda a Hradce Králové, a proto některé zastávky vlak jen projíždí.

„To ale řadí občany České Metuje do druhé kategorie, která nemá na služby ČD stejný nárok,“ zlobí se českometujský starosta.

„Současný jízdní řád navíc obsahuje nesmyslná doporučení, pokud jde o možnost využít přestup na autobus v nedalekém Žďáru nad Metují,“ upozorňuje Jaroslav Vaněček na skutečnost, že zastávky vlaku a autobusu spolu nesousedí a navázné spoje nemusí například starší lidé stihnout.

Česká Metuje chce častější zastávky vlaků

Zastupitelstvo obce a občané České Metuje i sousedních obcí jsou nespokojeni s prací firmy Oredo, která je organizátorem regionální dopravy. „Požadujeme zastavování všech vlaků, které místní zastávkou v současné době jen projíždějí. Je možné pochopit argument, že v daný čas je určitý vlak nevyužitý a že se zruší, ale aby pouze projížděl, to nelze na regionální a koncové trati akceptovat,“ píše se v petici na podporu dopravní obslužnosti obce Česká Metuje, kterou podepsaly na tři stovky lidí.

Argumenty, že je tato zastávka málo využívaná, že zastavením vlaku se zvyšují finanční náklady, že by došlo ke zdržení vlaku a tím ke špatné časové návaznosti na další tratě, jsou dle petičního vgýboru a signatářů petice neopodstatněné. „My, podepsaní občané, žádáme úpravu jízdního řádu tak, aby na zastávce Česká Metuje stavěly všechny projíždějící vlaky v obou směrech alespoň na znamení,“ žádají ti, kteří českometujskou vlakovou zastávku využívají.

V obci dokonce uspořádali veřejné zasedání, na které byl pozván i zástupce Oreda Denis Sitora, jenž má tuto oblast na starosti. „Musel počítat s tím, že ho lidi chválit nebudou, že nějaké ostřejší slovo padne,“ připomněl starosta Vaněček napjatou atmosféru.

Dopravní obslužnost drážní dopravou je podle Sitorových slov pro obec Česká Metuje zajištěna ve dvouhodinovém intervalu, ve špičce potom dochází k zavedení posilových spojů. Celkem v České Metuji staví v pracovní dny ve směru Meziměstí 13 spojů, ve směru Náchod 14 spojů.

„Při tvorbě jízdního řádu jsme vycházeli z analýz využití jednotlivých zastávek cestujícími. Zastávka Česká Metuje patří mezi ty méně využívané,“ vysvětluje Denis Sitora, proč Oredo omezilo zastavování vlaků v České Metuji.

„V pracovní dny průměrně nastoupí a vystoupí na zastávce Česká Metuje cca 60 až 70 cestujících. To je oproti jiným zastávkám a stanicím v daném úseku velice nízké číslo,“ obhajuje jízdní řád Sitora.

Podle jeho slov je důvodem jednak počet obyvatel v České Metuji (cca 300 lidí) a dále excentrická poloha zastávky, kdy z centra obce je docházková vzdálenost cca 12 – 15 minut a ze vzdálenějších částí obce více jak 30 minut. „Zastávka je navíc na kopci,“ dodává..

A co s podepsanou peticíc chtějí Českometujští nyní udělet? „Chceme se objednat u krajského hejtmana předat mu ji. V loňském roce na podzim jsme s ním o tom mluvili a tehdy nám přislíbil, že zjistí, co by se s tím dalo dělat. Tak se mu chceme tak trošku připomenout. Je to Broumovák, zná zdejší problémy,“ doufá starosta v podporu Královéhradeckého hejtmana.