„Mysleli jsme si, že přichází velká bouřka, ale dámy se podívaly z okna a najednou říkají, že most je nějak nakřivo," popsal událost jaroměřský starosta Jiří Klepsa.

Mohutný nápor vody valící se po Labi od Krkonoš nevydržel pilíř historického Komenského mostu mezi Základní školou Na Ostrově a jaroměřským náměstím. Rozštípl se a následně se do vln rozvodněného Labe zřítila jedna z jeho železných lávek. Most a jeho okolí městská policie okamžitě uzavřela. Následně museli energetici obnovit dodávky elektřiny, která po pádu mostu na náměstí a v okolí vypadla. Navíc docházelo k výbojům.

Statik rozhodl, že most bude muset dolů. Ještě včera ráno se nejprve řešilo, jak se odstraní dvě části lávky, takzvané mostovky, která se zřítila do řeky. Kdyby po Labi připlul například nějaký kmen a zasekl se o ni, mohl by vytvořit hráz a zvednout hladinu.

Vypadal jako prasklý zub

„Když to pilíř, který se rozevírá, nevydrží, tak celý most se neudrží a spadne do řeky. Mě to připadá jako prasklý zub, jak prasklá stolička," uvedl starosta Klepsa.

Jeden delší a jeden kratší kus zavěšené lávky musela odstraňovat těžká technika během včerejšího odpoledne.

„Kratší se bude odstraňovat pomocí pásového bagru zapřažením břemene a jeho vytažením na břeh," vysvětlil Zdeněk Roušnar, výrobní náměstek ze stavební firmy, která se na stavbu mostů specializuje a který radil povodňové komisi. Aby se technice nepletly zvědavé děti ze Základní školy Na Ostrově, krizový štáb rozhodl, že výuka skončí zhruba po jedné hodině.

Okolo půl třetí odpoledne pak pásový bagr začal vytahovat menší část zřícené železné konstrukce. Okolo půl páté se to podařilo, ale pilíř se ještě o něco více rozštípl. Delší část mostu měly vytáhnout dva jeřáby, jeden devadesáti tunový a druhý tří set tunový. Nebylo to nic jednoduchého, pro jeřáb se musel připravit vyrovnaný terén.

Kratší kus lávky váží zhruba 15 tun, ten delší 30 tun. Hlavní část mostu pak 150 tun. Pokud by se měla odstraňovat také ta, pak bude muset město povolat speciální jeřáb, jehož transport a montáž by odhadem trvaly tři čtyři dny.

Odstranění mostní konstrukce by mělo stát statisíce korun. Kolik nový most, to je otázkou. Starosta věří, že vše se zvládne i finančně, třeba za pomoci kraje či státu.

Včera přitom měla začít oprava mostních lávek. „Neměla se týkat pilíře. To nás nenapadlo, že by mohl skončit tak, jak skončil," uvedl starosta. Kvůli zvědavcům, kteří nedbali ani zátarasů a pásek zakazujících vstup do okolí mostu, musela městská policie povolat na ostrahu i strážníky, kteří měli volno.

„Naši strážníci mají obrovský problém s tím, že lidé nerespektují zábrany, kde je zákaz vstupu. Snaží se dostat až k mostu a podívat se, co se stalo. Musíme z těchto důvodů stáhnout do služby další strážníky, kteří mají volno a budeme se snažit zajistit bezpečnost lidí," uvedl velitel městské policie Ondřej Mundl.

Komenského most postavili v roce 1884, v roce 1931 přibyla boční lávka. Město plánovalo opravu právě bočních lávek mostu, které byly z bezpečnostních důvodů uzavřeny.