Jak funguje nové platové hodnocení v hradeckých školách? Kdo dostal víc, komu bylo ubráno? Splnila dlouho očekávaná reforma školství očekávání těch, kterých se to nejvíce týká, totiž kantorů?

Od ledna platí celorepublikově zavedené směrnice pro hodnocení pedagogických a nepedagogických pracovníků v našich školách.

Ministerstvo láká mladé učitele

Původní záměr ministerstva školství byl jasný, přilákat mladé učitele do škol. Změnily se tabulky a platové třídy, ale zejména mzdy napříč celou plejádou školských zaměstnanců. Odbory sice nárůst platů vítají, ale prý je to málo. Skončilo i dosavadní hodnocení podle 12 platových tříd, jež se odvíjely od délky praxe. Od ledna 2011 je členění odlišné, a to na 16 platových tříd a 5 platových stupňů.

Výše mzdy se tak mění podle odpracovaných roků po 6, 12, 19, 27 letech odpracovaných ve školství. Nejlépe jsou při tom ohodnoceni nově nastupující učitelé. Na platy kantorů vyčlenilo ministerstvo školství 2,1 miliardy korun.

Polepší si učitelky v mateřských školách

Zejména v mateřských školách bylo nutné situaci změnit, protože nástupní plat svou výší mladé uchazeče příliš nelákal. Právě učitelky v mateřských školách si polepší nejvíc, konkrétně až o osm tisíc korun.

,,Nemám vysokoškolské vzdělání, a proto nové směrnice zřetelně vnímám. Na druhou stranu souhlasím s navýšením platů konkrétně v mateřských školách, protože předchozí ohodnocení bylo opravdu velmi nízké, avšak způsob provedení této reformy považuji za nešťastný. Každý nově příchozí pracovník potřebuje totiž zaučovatele, jenomže podle platných norem může nastat situace, kdy zaučovaný bude pobírat vyšší mzdu než pracovník s letitou praxí,“ dodala k problematice školských platů ředitelka hradecké mateřské školy Čajkovského Jana Chocholáčková. V České republice je zhruba 150 tisíc učitelů, avšak podle zákonných platových tříd a stupňů se změny týkají přibližně 110 tisíc kantorů. Ti ostatní zůstávají na svých mzdách.

,,Podle nových tabulek jsme navýšili mzdy. Je pravděpodobné, že učitelé s dlouholetou praxí budou značně nespokojení. Zároveň, z mého pohledu, odchody ze zaměstnání nehrozí, protože učitelských míst v regionu není mnoho,’’ uvedl ředitel hradecké základní školy v Habrmanově ulici Jiří Šimek. Platy učitelů se také odvíjí od počtu žáků, a tak situace s financováním, než se reforma usadí, nemusí být úplně jasná. ,,V zásadě si myslím, že naše škola má dostatečný počet žáků, takže si nemůžeme jenom stěžovat, ale problémy tu samozřejmě jsou. Přidáno dostali pouze kvalifikovaní pracovníci. Někteří nesplňují požadavky z hlediska kvalifikace jen po formální stránce, jelikož mají aprobaci pouze na druhý a nikoli na třetí stupeň. Dalším problémem pak je striktní oddělování pedagogických a nepedagogických pracovníků, tady máme problémy s financováním,“ prozradil ředitel Gymnázia J. K. Tyla Robert Novák. Když někdo vystuduje například na filozofické fakultě obor Politologie a Historie, nesplňuje dané požadavky rovněž, jelikož nemá pedagogické vzdělání a odbornou kvalifikaci.

Ostatní zaměstnanci na tom budou hůř

Také je tu potíž s rodilými mluvčími, kteří mají dosažené vzdělání na prestižních univerzitách, ale jejich odbornou způsobilost jim tu nikdo neuzná. Nepedagogičtí pracovníci na reformu doplatili nejvíce, jejich mzda byla pokrácena o deset procent. Pracovní povinnosti přitom zůstávají stejné a naděje na zefektivnění či optimalizaci jejich práce nepřicházejí za daných okolností v úvahu.

,,Peníze musí přidělit krajský úřad. Peníze jsou přidělovány normativně podle počtu žáků. Nepedagogičtí pracovníci jsou na tom nejhůře, jejich práce ani nejde zoptimalizovat. Musí odvést stejné penzum práce, podat stejný výkon, což považuji za obrovský a krutý zásah. Dále jsou špatné platové třídy. Ty zvedají mzdy až o pět tisíc novým pracovníkům a zároveň například pedagogové v mateřských školách po patnácti letech praxe obdrží jen pár stovek,“ prohlásila předsedkyně Regionální rady odborových svazů pro hradecký kraj Růžena Rýglová. Vyspělé země dávají podle srovnávací zprávy Organizace zemí pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) na vzdělání průměrně 6,2 procenta svého hrubého domácího produktu. V České republice jsou to jen 4,6 procenta. Ministerstvo školství si tak slibuje od navýšení platů také nárůst pedagogické prestiže. Každá reforma se ale projeví výhledově a v řádu dekád.

JAK TO VIDÍ JAN ODSTRČIL:
Královské dělení aneb platy učitelů

Každý z nás se upamatuje na popěvek „měla babka čtyři jablka a dědoušek jen dvě“. Jak často se lidová moudrost veršů, příběhů a písní metaforicky prolíná do našeho světa, demonstruje právě navstanuvší situace s platy učitelů a nepedagogických pracovníků v našich školách.

Ministerstvo školství ve snaze dostát pedagogickému a psychologickému termínu motivace navýšilo nestejnou měrou platy začínajících a letitých pracovníků školství s praxí. Je nepopíratelným faktem, že nárůst platů byl zejména v mateřských školách potřeba a záměr ministerstva nalákat mladou krev do školství dosáhne kýžené snahy, avšak co staří matadoři?

Učitelé, kteří vychovali generace žáků, ti zřejmě motivovat nepotřebují. Výsledná koncepce tak dosáhla jednostranného charakteru. Výhledově by mohla přijít jakási novela, aby bylo zastaveno příkoří a nevznikaly zbytečné nepokoje. Koneckonců i lidová moudrost písně „měla babka čtyři jablka a dědoušek jen dvě, dej mi babko jedno jablko, budeme mít stejně“ neplatí všude, ale zde by mohla.