Smlouvy byly sice všechny parafovány, objevil se však nový problém – políčko velikosti 1000 metrů čtevrečních, který ideální polovinou farmářka vlastní společně se svou sestrou Jaroslavou Štrosovou. Vládní vyjednavači doufají, že dohoda se Štrosovou bude jen formalita, vyřešená za pár dní.

Kauza Havránková pokračuje. Teď kvůli její sestře

Vláda odložila schválení smluv o směně pozemků potřebných pro dostavbu tří kilometrů dálnice D11 kvůli políčku velikosti jedné zahrady.

Té kauze by se dalo říkat nekonečná. Původně měl být definitivním a posledním termínem pro schválení dohody s odbojnou farmářkou Ludmilou Havránkovou, jejíž pole stát potřebuje pro dostavbu dálnice D11 do Hradce Králové, 23. duben.

Od té doby už byl dvakrát odložen. Začíná tak hrozit, že se rozřešení 16 let trvajícího sporu nedočkáme ani do letošních voleb. Polovina roku 2012, kdy jsme měli podle už několikátého slibu jezdit po čtyřpruhu až do Hradce, by se tak stala dalším z desítek nenaplněných slibů.

Definitivní tečku za sporem o pozemky totiž vláda včera odložila. Jak na tiskové konferenci uvedl premiér Jan Fischer, důvodem je spor o poslední pozemek o rozloze 1000 metrů čtverečních. Parcelu vlastní napůl statkářka Ludmila Havránková a její sestra Jaroslava Štrosová.

Snad za týden

„Jednání kabinetu o D11 bylo přerušeno. Pokud se vše stihne s paní Štrosovou dojednat tento týden, mohla by vláda rozhodnout klidně hned v pondělí,“ řekl Ivo Toman, vládní zmocněnec pro stavbu dálnice D11.

Většina smluv se statkářkou Havránkovou je podle premiéra parafována a připravena k podpisu, posledních sporných 1000 metrů si prý musí vyřešit obě ženy mezi sebou. „Máme před sebou téměř vyřešený problém,“ uvedl premiér. Dodal však, že dohoda platí pouze v případě, že spory jsou vyřešeny na 100 procent.

Podle právníka farmářky Pavla Černohouse si ale stát musí problém se sestrou Havránkové vyřešit sám. „Paní Havránková nebude státu či Ředitelství silnic a dálnic dělat agenta pro získání pozemku,“ řekl Černohous. Premiér přitom naznačil, že za komplikacemi vězí právě nedořešené dohody se Štrosovou.

Farmářka Havránková podle Černohouse již několik let upozorňovala zástupce státu na to, že jeden pozemek vlastní společně se sestrou a že by se sestrou měli začít včas jednat. „Podle mých informací se sestrou začali jednat před několika týdny a posudek a návrhy smluv jí doručili minulý čtvrtek,“ uvedl.

Za laxnost a aroganci při jednáních s Havránkovou kritizuje státní úředníky i královéhradecký primátor Otakar Divíšek. „Paní farmářka na tento problém upozorňovala již před časem. Jednání se podceňují od samého počátku,“ zopakoval v pondělí Divíšek.

„Nevím, proč se s paní Štrosovou nezačalo jednat dřív, s k tomu se nechci vyjadřovat. Minulý týden proběhla s jejím synem, který ji zastupuje, jednání. Paní Štrosová si chce ještě přečíst posudky a doufám, že tam žádná komplikace nebude. Možná už tento týden bude vše hotové,“ brání se Ivo Toman.

Trable na seriál

To potvrdil i hlavní vyjednavač z Úřadu vlády Michal Frankl. Problém by podle něj mohl být vyřešen spíše v horizontu dnů než týdnů.

Takzvaná kauza Havránková se vleče už 16 let. Dálnice proto zatím končí tři kilometry před Hradcem.

Podle dohody má Havránková za své tři hektary dostat od státu jiné tři hektary s finančním dorovnáním vyplývajícího ze znaleckých posudků směňovaných parcel 21 milionů korun. Navíc má statkářka dostat dalších 130 hektarů státních pozemků do pronájmu výměnou za 60 hektarů těch, na kterých hospodaří nyní a přes něž povede dálnice. Je to však stále menší precedent než dohoda, jež byla na spadnutí vloni a kterou Fischerova vláda nakonec odmítla. Havránková podle dřívějších informací bude za pronajatá pole Státnímu pozemkovému fondu platit obvyklý nájem, po 15 letech získá přednostní právo odkupu. Pole si však vybírá sama a nedávno se ozvalo několik zemědělců, již mají pole požadovaná farmářkou nyní od Pozemkového fondu také v nájmu. Hrozí tak další křivdy.

V datech a číslech: Stavba dálnice do Hradce a spor s farmářkou

Dálnice D11 má vést z Praha přes Poděbrady, Hradec Králové až na hranice Polska, kde se u Královce poblíž Trutnova napojí na polskou dálnici S3 na Vratislav a Štětín. První plány D11 pocházejí už z roku 1938, kdy se počítalo s napojením na plánovanou dálnici Vídeň – Vratislav, projekt však překazila druhá světová válka. Výstavba prvního úseku tak začala až v roce 1978. Teď čeká D11 na dostavbu zbývajících 70 km na polskou hranici.

Plánovaná délka: 154 km (84 km v provozu, 70 km v přípravě)

Vývoj:

1978 – Zahájení stavby dálnice.

2. října 1984 – Zprovozněn první úsek Praha-Bříství (délka cca 18 km).

19. října 1985 – Zprovozněn úsek Bříství-Třebestovice (8,2 km).

2. listopadu 1990 – Zprovozněn úsek Třebestovice-Libice nad Cidlinou (15,3 km).

23. srpna 1995 – Vláda kvůli nedostatku peněz rozhodla o omezení či zpomalení výstavby dálnic, mimo jiné i D11.

31. října 2001 – Královéhradecký okresní úřad zamítl odvolání ekologických aktivistů, kteří blokovali výstavbu dálnice.

28. srpna 2003 – Ministerstvo životního prostředí vyloučilo tři ekologická hnutí z územního řízení na dostavbu D11.

20. ledna 2004 – Zahájena výstavba D11 v úseku Libice n. C. – Chýšť. Výstavbu dalších úseků k Hradci brzdil pomalý výkup pozemků, část z nich vlastnili ekologičtí aktivisté.

19. září 2005 – Oznámeno, že stát doplatí lidem peníze za pozemky, které od nich vykoupil pro stavbu D11 z Poděbrad do Hradce. Asi 200 lidí pozemky prodalo v roce 2003 za cenu 21 korun za metr, ale stát krátce na to cenu zvedl na 40 korun.

1. února 2006 – Město Hradec Králové bylo připraveno směnit s farmářkou Havránkovou své pozemky za její parcely u Hradce pod budoucí dálnicí D11. Farmářka chtěla za svá pole náhradou jiné vhodné pozemky pro hospodaření.


2. prosince 2006 – Otevřen 42 kilometrů dlouhý úsek z Poděbrad k Hradci Králové. Stavba stála přibližně 15 miliard korun. Dálnice končí cca šest kilometrů před Hradcem Králové, nákladní doprava musí z D11 sjíždět už u Chlumce n. C.

3. června 2008 – Havránková odmítla návrh vlády, aby si za zhruba 10 hektarů polí nutných k dostavbě D11 vzala peníze. Vláda jí nabídla stejně velkou plochu polností jinde a navíc finanční kompenzaci do 48 milionů korun. Havránková dál požadovala ornou půdu, celkem asi 250 hektarů.

4. října 2008 – Vláda schválila dohodu mezi státem a Havránkovou. Podle dohody by měl stát farmářce dát zhruba 253 hektarů státních pozemků.

5. prosince 2008 – Dálnice je o tři kilometry delší. Sjezd do auty přetížených Libišan nahradil provizorní sjezd u Praskačky, ani on však neumožnil tranzit nákladní dopravy.

6. května 2009 – Nová Fischerova vláda zamítla dohodu mezi farmářkou a kabinetem Mirka Topolánka z října 2008, jednání se vrací na začátek.

7. listopadu 2009 – Otevřením dálniční křižovatky v Opatovicích n. L. na krátkém úseku R35 mohly začít kamiony začít využívat celou D11, do Hradce tak přijedou od Pardubic.

8. prosince 2009 – Vláda podpořila návrh, podle kterého budou pro dostavbu D11 potřeba od farmářky pouze tři hektary místo původně plánovaných deseti. Sjezd v Kuklenách se totiž zmenší a posune o více než kilometr dál.

9. února 2010 – Farmářka Havránková souhlasí s principy převodu pozemků pro D11, začíná dolaďování dohody.

KAMIL DUBSKÝ, ČTK