Těch by zde mohlo pracovat mnohem více nebýt trvalých problémů s jejich přepravou do zaměstnání. Dosud totiž schází více dopravních spojů zajíždějících do Polska a kamenem úrazu jsou rovněž špatné komunikace v polském příhraničí. To potvrdili i zástupci českých firem, kteří se na radnici sešli s polskou konzulkou Ewou Borzęckou-Auch.
Dopravní společnost CDS začala s dopravou do Polska v roce 2005. Jde však zejména o turistické linky. „Již delší dobu máme požadavky od českých firem na pravidelnou dopravu zaměstnanců z příhraničních oblastí Polska. Pro letošní rok jsme připravili rozšíření pravidelného spojení až do Kladska. Smyslem je dostat Poláky nejen na sever našeho okresu, ale také do Náchoda a dalších míst,“ řekl Zdeněk Pouznar z CDS. Tato společnost zaměstnává v nákladní i autobusové dopravě zhruba 20 polských pracovníků. Podle Pouznara je dopravním problémem také to, že se CDS dosud nedokázala dohodnout s polskou dopravní společností PKS, aby české autobusy mohly parkovat na autobusovém nádraží v Klodsku. „Dalším problémem je, že jsme se zatím nedočkali určité podpory autobusových linek z Evropské unie,“ uvedl Pouznar.
Další firmou, která zaměstnává Poláky, je společnost Maryan Beachwear Group CZ z Broumova. Také 30 polských žen cestuje do práce poněkud kuriózním způsobem. „Polské šičky přijedou na poslední autobusovou zástávku na polské straně v Tlumaczówě. Potom přejdou na českou stranu pěšky, tam nastoupí do autobusu a jedou do práce v Broumově,“ popsal cestování polských žen za prací František Molík z Hospodářské komory. Zástupce společnosti Radek Hamšík potvrdil, že dopravní problémy jsou velkou překážkou. „Ženy z Polska, které u nás pracují, nemají v takovém množství řidičská oprávnění jako muži, proto ten zájem není takový, jaký bychom si přáli. Pokud by se potíže vyřešily, bylo by to výhodné pro všechny firmy, které Poláky zaměstnávají,“ tvrdí Hamšík.
Náchodský starosta Oldřich Čtvrtečka ubezpečil české podnikatele, že jedním z programů regionu je podpora dopravy zaměstnanců z Polska. „Dopravní obslužnost nad Broumovem oslabuje kvůli špatnému stavu komunikací. Dostupnost bude rozhodovat o tom, zda budou lidé dojíždět za prací. Finanční prostředky by se daly sehnat přes Euroregion Glacensis,“ poznamenal starosta Čtvrtečka.
V broumovském textilním podniku Veba pracuje 71 Poláků. „Ti do práce jezdí auty,“ konstatoval zástupce společnosti Jiří Myšák, jenž by přivítal větší pohyb v hromadné dopravě využívané polskými zaměstnanci. Mariana Nowická z Klodska pracuje v jednom z podniků na Náchodsku již sedm roků. Problémy s dopravou Poláků jí vadí. „Myslím, že jsou málo aktivní zejména polští dopravci. Chtělo by to větší komunikaci mezi naší a českou stranou s tím, že by se problémy řešily hned a společně,“ svěřila se našemu Deníku Nowická. Nepříliš dobrou dopravní situace přislíbila řešit také konzulka Borzęcka-Auch. „Naším zájmem je, aby Poláci pracovali u vás, a do budoucna bychom si přáli, aby také Češi jezdili za prací do polských firem,“ nechala se slyšet konzulka.