V některých regionech země totiž policisté motoristům vzkázali, že se na kontroly přezutí zaměří už nyní. Podle zákona jsou zimní pneumatiky povinné od 1. listopadu. Dovětek, že jen za předpokladu „zimních” povětrnostních podmínek, mnohde jaksi opomenuli. Ve východních Čechách by se naproti tomu řidiči zatím bát ničeho neměli, policisté zde novelu pochopili správně.

„Třeba včera, kdy byly teploty přes den kolem deseti stupňů, opravdu zimní výbava nebyla potřeba,” řekla policejní mluvčí Pardubického kraje Markéta Janovská. Podobně reagovalo i hradecké krajské policejní ředitelství.

Pikantní a z pohledu daňového poplatníka přímo trestuhodná je tak skutečnost, že v Orlických horách i na Vysočině už byly na žádost tamních okresních policejních ředitelů odstraněny teprve dva roky staré cedule přikazující zimní výbavu. Jsou už totiž díky novému zákonu zbytečné. Pořízení a instalace každé z těchto značek, které jsou vysmívanou specialitou České republiky, vyšly zhruba na pět tisíc korun. To se jejich výrobci, díky předvídavosti českých zákonodárců, napakovali! Vždyť jen v Orlických horách značky zmizely ze 17 úseků. To je krát čtyři… celkem 48 značek.

„Nová zákonná úprava o používání zimních pneumatik od 1. listopadu je místní úpravě značkou přikazující zimní výbavu nadřazená,” uvedla hradecká krajská policejní mluvčí Ivana Ježková. Na silnicích do Pece pod Sněžkou či Špindlerova Mlýna naproti tomu značky zůstaly. „Pomáhají tu řidičům ještě více připomenout povinnou zimní výbavu,” vysvětluje mluvčí. Holt, jiný kraj, jiný (policejní) mrav. A v tom se také skrývá největší kámen úrazu. Jistotu, že nenarazí na silnici na policistu, který se nebude ohánět jen první částí poučky o zimních pneumatikách povinných od 1. listopadu, řidič nemá žádnou.

Vždyť jen v Královéhradeckém kraji je v terénu 160 policistů. A jak známo, co člověk, to názor. Stačí, aby se jeden z nich špatně vyspal…

V každém případě, neprohloupí ti, kteří zajedou do pneuservisu už nyní. Zimní gumy se totiž vysloveně ničí až při teplotách nad 17 stupňů, a ty už pravděpodobně letos nehrozí. Zatímco ve městech jsou servisy „našvihané” objednávkami, u mechaniků na vesnicích takový nával není. A navíc: pokud bouráte, letní přezutí rozhodně nebude polehčující okolností při určování viníka. „Masivní kontroly přezutí neplánujeme, ale zaměříme se na to při běžných silničních hlídkách. A přihlédneme k tomu při vyšetřování dopravních nehod,” dodala policejní mluvčí. (Kamil Dubský)

Kdy by řidič neměl vyjet s letními pneu

• Když venkovní teplota klesne pod + 4 stupně Celsia

• Většina odborníků dokonce říká, že zimní gumy jsou lepší již od + 7 stupňů Celsia. Letní gumy při této teplotě začnou tvrdnout a i suché vozovce ztrácejí přilnavost. Například na mostních konstrukcích může být teplota o několik stupňů nižší než v okolí, a může zde již být námraza

• Odborníci také upozorňují, že teplota vozovky a vzduchu, například dva metry nad zemí, může být odlišná až o několik stupňů. I v těchto relativně teplých dnech se mohou objevit přízemní mrazíky.

• Řidiči by měli při rozhodování, kdy už přezout na zimní gumy, vycházet především z denní doby, kdy nejčastěji autem jezdí. Například v těchto dnech odpolední maxima dosahují kolem deseti stupňů nad nulou, ale při zmenšené oblačnosti mohou ráno, kdy jezdí do práce, teploty padat mnohem níže

• Logicky také když sněží, když prší při nízkých teplotách, v případě mrholení, bez zimních gum by se také nemělo jezdit na silnice posypané solí

• Při nepříznivé předpovědi počasí.


Obecné příklady:


Příklad 1: Jedu v Polabí mimořádně do práce vozem. Ten den je sucho a ani předpověď počasí nehlásí, že by se měly klimatické podmínky zhoršit. Je jasné, že můžu vyjet s letními pneumatikami.

Příklad 2: Jedu na dovolenou do hor z Polabí, kde bydlím. V Polabí je krásné počasí a sucho. Na horách též. Hodlám tam však strávit týden. Je jasné, že budu muset mít zimní pneumatiky, neboť na horách může padat sníh.

Příklad 3: V předpovědi počasí hlásí na celém území mrazy. Opětovně, budu-li chtít vyjet, auto musí mít zimní pneumatiky.