„Proporce našeho školství jsou úplně jiné," komentoval příčiny nedostatku pracovníků technických oborů generální ředitel společnosti Saar Gummi Czech Jiří Tichý. Narážel mimo jiné i na to, že citelně chybějí také kvalitní učitelé technických oborů. Třetina z nich je v důchodovém věku a mladí se do školství příliš nehrnou. Proto firma v letošním školním roce zahájila ojedinělý projekt T Generace, který podporuje zájmové a technické kroužky jak na základních, tak na středních školách.

Patří k lídrům výroby těsnění do aut
Gumárny Saar Gummi Czech z Červeného Kostelce patří k evropským lídrům výroby těsnění do aut. Těsnění dveří či kapot z Kostelce nyní používá téměř každé čtvrté auto vyrobené v Evropě, ročně podnik udělá těsnění zhruba pro čtyři miliony automobilů. Vedle hlavního závodu v Kostelci má Saar Gummi továrnu i ve Velkém Poříčí.

Učitelé, kteří vedou kroužky, si přilepší

Vedení společnosti se obrátilo na školy v okolí a s pěti z nich navázalo spolupráci. „Dohodli jsme se, že přidají peníze učitelům technických oborů, kteří vedou zájmové kroužky, aby byla profese technického učitele atraktivnější," řekl Jiří Tichý.

V jedné základní a čtyřech středních školách si tak mírně přilepší jedenáct učitelů, k nimž do 17 technických kroužků dochází asi dvě stovky dětí. Pokud učitel vede jeden zájmový kroužek, dostane odměnu 2400 korun hrubého měsíčně, pokud vede dva a více kroužků, dostane 3600 korun.

Gumárny na projekt dají 280 tisíc korun. „Je to celospolečenská věc a minimálně k velkým firmám tyto věci patří," zdůraznil ředitel Tichý.

Technické vzdělávání na školách podporuje různými programy i Královéhradecký kraj. Dobrým žákům 25 vybraných technických oborů uděluje stipendia, přispívá učitelům odborných předmětů i praktického vyučování a dává peníze na nákup potřebných pomůcek.

Hrátky s robotikou
Jednou ze škol zapojených do projektu je Jiráskovo gymnázium Náchod, které se už šestým rokem věnuje robotice.
„Před šesti lety naši studenti sestrojili robota a zúčastnili se soutěže. Za rok už vyhráli středoškolskou soutěž, kterou pořádala ČVUT," přiblížil okolnosti pedagog Jan Preclík. Před čtyřmi lety škola získala finanční podporu, za niž mohla nakoupit robotické stavebnice. Stala se pak jedním z prvních gymnázií, které zavedlo do výuky volitelný předmět Hrátky s robotikou. Zájem o ně má polovina žáků primy a sekundy. V roce 2014 pak škola mohla schopnosti svých studentů s úspěchem předvést na soutěžích ve Vídni a v Los Angeles. Díky projektu Saar Gummi může vedle robotických kroužků podpořit i kroužek elektrotechnický či kroužek 3D tisku.