„Jednalo se o šest a půl kilometru komunikací. Město navíc investovalo okolo šedesáti pěti milionů korun do přibližně dvanácti kilometrů chodníků,“ informoval starosta Náchoda Jan Birke. Ten věří, že i když je frekvence projíždějících automobilů obrovská, městu se nyní po skončení oprav odlehčí. „Vše se vrátí do původní polohy, otočí se některé komunikace a tím se uleví středu města. Věřím, že se nám v příštím roce podaří další investice – výjezd z města Poštovní ulicí až na Pražskou, a to díky novému viaduktu. Centru města by to velmi pomohlo,“ plánuje starosta.
S opraveným průtahem Náchoda se uleví i městům a obcím na objízdné trase, která vedla přes Dolní Radechovou, Červený Kostelec, Trutnov, Choustníkovo Hradiště a dále na Jaroměř. Vzhledem k množství kamionové dopravy došlo k poškození tamních komunikací. Ty se postupně začnou opravovat.
„Máme to zmapované. Předpokládám, že dojde k rozsáhlejším opravám na náměstí v úseku od hotelu Černý kůň až k městskému úřadu. Na již rekonstruovaných úsecích jsou dílčí závady, například vyjeté koleje či propadlé vpusti,“ popsal červenokostelecký starosta Rostislav Petrák.
Kromě pochvalných komentářů sklízí opravená mezinárodní silnice 1/33 v Náchodě i ostrou kritiku. Tu lidé směřují k nově vybudovaným jízdním pruhům pro cyklisty na chodnících a především k vyhrazeným pruhům pro cyklisty na komunikaci. Obávají se, že nebudou bezpečné. "Jde o to, že provoz cyklistů bude nebezpečný nejen pro ně samotné, ale také pro chodce a především řidiče. Cyklista pojede kousek po kraji silnice, aby za chvíli najel na chodník, kde po pár desítkách metrů opět musí sjet na silnici, aby se vyhnul autobusové zastávce, kde když v tu chvíli bude stát autobus tak se bude muset vmáčknout mezi něj a projíždějící kamion," obává se Jiří Prokop z Náchoda. Za zastávkou cyklista opět najede na chodník, kde opět po několika metrech musí vjet na silnici a přitom musí dát přednost odbočujícím autům z hlavní silnice na vedlejší, nebo vyjíždějících z vedlejší silnice na hlavní. "Cyklista nemá přednost, jako kdyby jel celou dobu po kraji silnice, protože jede po chodníku, kde má pouze pruh vyhrazený cyklistům. Na několika místech vás tato nesmyslně projektovaná cyklostezka vyplivne z chodníku přímo pod kola projíždějících aut!" varuje a dodává, že je jen otázkou času, kdy dojde k závažné dopravní nehodě.
Jan Fiala, ze společnosti která stavbu projektovala, uvedl, že v navržené koncepci provozu cyklistů v ulicích Českoskalická a Pražská jsou použita standardní a v praxi již aplikovaná řešení, která respektují platné zákony, vyhlášky, požadavky norem a technických podmínek Ministerstva dopravy ČR. „Každé dílčí řešení v jednotlivých místech trasy bylo řešeno v souladu s požadavky na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, s přihlédnutím k možnostem šířkového uspořádání a místním podmínkám v konkrétním místě stavby,“ vysvětlil a dodal, že k zachování bezpečnosti je nutné, aby řidiči, chodci i cyklisté respektovali pravidla silničního provozu, dodržovali vzájemný respekt a ohleduplnost.