„Silnice má malý dopravní význam," říkají zástupci Královéhradeckého kraje, proč zde nehodlají provádět zimní údržbu ani letos. „Jedná se navíc o silnici s komplikovaným výškovým a směrovým uspořádáním, není patřičně vybavena ani svodidly. To je pro zimní průjezd vozidel velmi nebezpečné," opírá se o vyjádření kraje také František Přibyl z oddělení silničního hospodářství a dopravy Městského úřadu Trutnov.

Právě vyhláška tohoto úřadu rozhodla o tom, že teoreticky od začátku listopadu do konce března bude silnice, známá jako chvalečské serpentiny, uzavřená.

A to se občanům z Broumovska nelíbí. Museli by kvůli tomu dojíždět do Trutnova cestou, která měří o 11 kilometrů více.

A nárůst ujetých kilometrů platí pochopitelně i v opačném gardu z Trutnova na Adršpašsko.

CESTA DO PRÁCE SE PRODRAŽÍ A PRODLOUŽÍ

„Vezměte si, že když je někdo z Trutnova zaměstnaný v Adršpachu v Continentalu, a jezdí měsíčně dvacetkrát do práce tam a zpátky, tak najezdí za ten měsíc i o 400 kilometrů více. Pokud budou serpentiny zavřené třeba tři měsíce, tak si to spočítejte. Přitom víme jaké počasí teď poslední zimy bývá… Místo toho aby se serpentiny objížděli třeba jen týden, kdy to vyžaduje situace, tak musí jezdit okolo stále, i když se ví, že už to tam je v pohodě," uvádí konkrétní příklad starosta Teplic nad Metují Milan Brandejs.

CHTĚJÍ, ABY SILNICE BYLA UDRŽOVÁNA

Obce Broumovska se proto snaží prosadit, aby se silnice dostala na seznam udržovaných úseků. „Jde nám o to, aby Správa a údržba silnic dostala od vlastníka vozovky, kterým je kraj, objednávku na udržování této komunikace," vysvětluje Brandejs. Ten by nebyl proti, kdyby se obnovil původní model, který zde fungoval před závorou. „Dříve tam byla jen značka, že se silnice v zimě neudržuje, nikdo tam závoru nedával, a každý tam zajel podle svého vědomí a svědomí, když se na to cítí."

PROTI ZÁVOŘE JE PRAKTICKY CELÝ ADRŠPACH

Eminentní zájem na zachování provozu přes chvalečské serpentiny mají i v Adršpachu. „V každém případě jsem coby občan Adršpachu pro, aby provoz přes serpentiny byl i přes zimní období zachovaný," říká adršpašský starosta Bohuslav Urban. „Vím, že mohou přijít okamžiky, kdy sjízdnost bude kvůli počasí zhoršená. Myslím si ale, že by stačilo, kdyby silnice byla označena značkou povinná zimní výbava, a sjízdnost cesty nechat na posouzení řidiče," má Urban stejný názor jako jeho kolega z nedalekých Teplic nad Metují. Jak vzápětí dodává zastává tento názor prakticky 100% obyvatel Adršpachu.

„MÁLO VYUŽÍVANÁ? PRO NÁS JE PÁTEŘNÍ"

„Ta cesta je zaškatulkovaná jako málo využívaná silnice. Pro nás je to ale v podstatě páteřní komunikace," říká Jiří Menšík, jehož rodina bydlí v Adršpachu. V objížďce prakticky nevidí smysl. „Je zdlouhavá a rozhodně méně pohodlná. Fakticky se tu jezdí úzkou silnicí a pokud jede do fabriky v Adršpachu kamion, je problém se vyhnout," říká Menšík.

ZÁVORU TAM DAJÍ, AŽ TO BUDE POTŘEBA

Silnice má být osazena betonovými svodidly a železnou závorou. Vloni ještě někteří řidiči zámky prostě přeřezali, to později už nebylo možné, protože silniční správa všechny díly závory nechala zavařit.

„Závoru budeme teoreticky instalovat až na požádání policie nebo záchranného systému. V praxi to znamená poté, co se objeví ledovka nebo sníh, nebo když zjistíme, že silnice není sjízdná. V loňské zimní sezóně se například instalovala, myslím, až někdy v únoru," řekl vedoucí silniční správy v Trutnově Milan Baxa s tím, že se při správě silnice pouze řídí nařízením krajského úřadu. „Je to nebezpečný úsek, na němž nikdo prakticky nerespektoval dopravní značky. Aby se tady mohlo jezdit, musely by se udělat bezpečnostní úpravy, například osazení svodidel," má jasno Baxa.

OBJÍŽĎKA PO CESTĚ STEJNÉ KVALITY JE ABSURDNÍ

A přesně o to prý jde také iniciátorům petice, kterou podepsaly zhruba čtyři stovky lidí. „Jde nám především o to, aby úřady změnily svůj pohled na tuto cestu. Měly by pochopit, že skutečně využívaná je. Spojuje Broumovsko a Trutnov. I proto si zaslouží takové investice, které by zajistili celoroční průjezdnost. Pak se nemusí dělat nesmyslné závory," říká Jiří Menšík. „Nechceme na nikoho útočit, chápeme, že je potřeba pro bezpečnost provozu něco udělat. Ale objížďka po silnici stejné kvality je absurdní," zakončuje.