V kraji není snad jiná silnice, která by rozpoutávala tolik emocí a nenávisti, jako čtyřkilometrový úsek vedoucí přes obec Otovice u Broumova, ležící na samotné hranici s Polskem. Dlouhodobé spory má vedení obce s majitelem komunikace – Královéhradeckým krajem. Jedná se nejen o výjimky v nákladní dopravě, které obyvatelům vadí, ale i o zamýšlenou opravu komunikace.

Obec nechce, aby přes její území bylo možné jezdit s nákladními automobily, a tak se tomu snaží zabránit všemi prostředky. „Vše je prezentované tak, že jsme zablokovali rekonstrukci, to ale není pravda. My jsme jen zablokovali rozšíření a změnu parametrů silnice. To je velký rozdíl. Je to krajská komunikace, a tak si ji můžou opravit, kdy budou chtít," říká starosta Otovic Petr Novák.

Silnici by ale bylo možné zrekonstruovat pouze v jejím původním koridoru. Na to nechce přistoupit dopravní inspektorát, který požaduje upravit směrové oblouky tak, aby to splňovalo platnou normu. V tom případě by to znamenalo zasáhnout do okolních pozemků, které jsou v soukromém či obecním vlastnictví. Majitelé ale o tom nechtějí ani slyšet, jelikož mají obavu, že by po rekonstrukci začala obcí proudit nákladní doprava.

„Chtěli jsme se dohodnout, ale vedení kraje přestalo komunikovat. Vypadá to, že si to chce hejtman v klidu a bez potíží doklepat do konce," míní starosta.

Vedení Otovic v tom vidí politickou lobby a nadržování určitým podnikatelským subjektům.

„Když kraj nemá zapotřebí s námi diskutovat, tak na druhou stranu mu obec nebude dávat zadarmo pozemky. Podle mého je celá příčina v osobě pana hejtmana a jeho poskoků," říká starosta. Jak dodal, tak nyní čekají, jak dopadnou volby, a budou se vše snažit řešit s novým vedením kraje. „Jde ale o to, jak voliči rozdají karty. Může být ještě hůř, než je teď," doplnil starosta.

Nekonečné handrkování ale může zapříčinit i to, že značky zakazující vjezd nákladních automobilů budou sundány a přes obec začne proudit veškerá doprava bez jakéhokoliv omezení. „Nikdo z nás to nemá v úmyslu, ale nyní to k tomu spěje. Není možné, aby se začaly napadat výjimky a podnikatelé byli omezováni vůči režimu, který jinde funguje normálně. Omezení tonáže se tam umístilo za nějakým účelem. Vlastník ale může říci, že komunikace je sjízdná a značky může odstranit. V Polsku žádné omezení a výjimky nejsou, a tak v obci doprava několikanásobně naroste. Nyní se opravuje most, který byl v havarijním stavu a díky němu de facto byla omezena tonáž," vysvětlil za majitele silnice předseda představenstva Správy a údržby silnic (SÚS) Královéhradeckého kraje Pavel Hečko.

Nyní byl ještě založen „Spolek pro Otovice", jehož poslání nedokáže nikdo pořádně vysvětlit. Údajně má podle starosty Otovic deset členů žijících v obci. Předsedou a jednatelem je ale Jiří Malík, který má bydliště v Teplicích nad Metují. Kontakt na předsedu se ale nepodařilo sehnat.

„Dostala se k nám petice od spolku z Otovic. O co se jim jedná, nám není zcela jasné. Sídlo tohoto spolku je na Obecním úřadu v Otovicích a pan Malík má bydliště v Teplicích. Nikde nejsou uvedeni ani žádní členové. Nikdo tak neví, kdo za koho chce jednat, či co to je a jak to je. Úřední informace neexistují. Zřejmě asi má pan Malík na úřadu pronajaté místo. Každý pronájem by ale měl projít zveřejněním. Není tak jasné, zda si pronajímá prostory a nebo pouze adresu. Připadá mně to celé na hlavu postavené," nechápe působnost spolku a obsah petice Pavel Hečko.

(jim)