Strašíte se své neposlušné dítě tím, že ve škole mu paní učitelka ukáže a podobné chování mu nebude procházet? Potom zaděláváte na slušné budoucí problémy nejen svému potomkovi, ale i sobě. Pokud předem budete dítěti prezentovat školu jako místo, „kde s ním zatočí“, logickým důsledkem bude jeho nervozita, strach a stres.

„Pozor byste si také měli dávat v případě, že má dítě staršího sourozence, který ho může strašit vymyšlenými školními historkami,“ upozorňuje dětská psycholožka Jitka Škorpilová. „Nástup do školy by měl probíhat ve znamení radostného očekávání a patřičné míry motivace.“

S přípravou můžete začít hned u společného výběru školních pomůcek. Vyberte spolu s dítětem barevný penál, kufřík či pěkný cvičební úbor. Při nákupu si s ním povídejte, co všechno budou ve škole dělat a na co se může těšit. „Přechod do školy bývá jednodušší u dětí, které předtím navštěvovaly mateřskou školku, a jsou tudíž zvyklé na dětský kolektiv,“ říká psycholožka. Ale v případě, že váš potomek nemá školkovou zkušenost, není důvod k obavám. „Zdůrazněte před dítětem, že paní učitelka je ve škole pro něj a pokud bude mít jakýkoli problém, může ji požádat o pomoc a kdykoli se jí na cokoli zeptat.

Nacvičte si školu

Důvěra mezi dítětem a učitelem bývá i dobrou prevencí školní šikany. Výhodné je, pokud se s učitelkou zkontaktujete a promluvíte s ní, případně se s ní podělíte o své postřehy. Když dítě uvidí, že s učitelkou vycházíte, bude k ní mít větší důvěru a škola pro něj bude spojena s menší mírou stresu.

Stejně tak je důležité předem si s dítětem nacvičit situace, které ho mohou stresovat. Projděte si s ním několikrát cestu do školy a ze školy, aby si bylo jisté. Nacvičte si také průběh krizové situace, kdy se dítě ztratí a není schopno najít cestu domů.

Nezapomeňte mu udělat zřetelné znaménko na všech věcech, přezůvkách a školních pomůckách, které bude dítě schopné samo rozpoznat (nezapomeňte však, že zatím ještě neumí číst, takže by mělo jít o nějaký obrázek či jednoduché pochopitelné znaménko).

Pro dítě je přechod do školy obrovským životním zlomem spojeným s velmi intenzivními zážitky. Musí mít možnost vypovídat se. Naslouchejte mu a dejte mu prostor, aby s vámi mohlo rozebrat všechno, co se mu ve škole přihodilo.

„Jen pokud bude mít vaše dítě pocit, že vám může říct úplně všechno, zachová se stejným způsobem i v okamžiku, kdy se bude potenciálně potýkat se šikanou, nebo závažnějšími problémy,“ upozorňuje psycholožka. Nebojte se tedy dítě pochválit i za malý úspěch a radujte se spolu s ním, pokud se mu něco povede.

Ze školních neúspěchů nedělejte tragédii a spíš se snažte dobrat se spolu s dítětem jejich příčiny.

Nerozumělo výkladu? Nechápe látku? Nebo má problémy v jiné oblasti? Tento přístup je pro dítě zároveň tou největší školní motivací a eliminuje psychické problémy, které mohou být s přechodem na základní školu spojeny.