„Nepotřebujeme pracovní sílu, která nic neumí a nechce se učit. Potřebujeme řemeslo. A protože v lokalitě východního Slovenska ještě šičky jsou, a nějaký čas ještě budou, začali jsme podnikat tam,“ vysvětluje Čermák.

Podle jeho slov je nezaměstnanost už nejnižší a ti zbývající lidé nechtějí pracovat, ani se ničemu učit. „Zkoušeli jsme různé rekvalifikace a finanční podporu učňovských škol, ale nevedlo to k ničemu. Můžeme bojovat o další projekty a zakázky, rozšiřovat výrobu jen když budeme mít výrobní sílu,“ zdůrazňuje předseda družstva.

Miloslav Čermák také popisuje, jak Sněžka navázala družbu s učilištěm na Ukrajině. Učni z posledního ročníku absolvovali na počátku roku ve Sněžce praxi a firma si vybrala ty nejlepší.

„Dodnes čekají na naší ambasádě na razítko. Paradoxně vyřízení povolení do Polska trvá čtrnáct dnů, a tak mnoho z nich už dnes pracuje v Polsku a ne u nás. V loňském roce jsme hledali kooperaci v cizině, protože automobilce nejde říci, že něco nedodáte, a tak se snížila efektivita a tím i hospodářský výsledek a paradoxně i daň, ale vládě to nevadí. Někdy mám dojem. že naše argumenty neposlouchají,“ mrzí Čermáka.

Sněžka původně vyráběla tašky, kabelky, dámské a pánské peněženky a podobné galanterní zboží, postupně se začala zaměřovat na výrobu pro automobilový průmysl. Před 10 lety měla 800 zaměstnanců, nyní jich má jen 420. „Zlepšili jsme sice produktivitu a investovali do technologie, ale to nestačí. Jsme nuceni výrobu přesouvat za kvalifikovanou pracovní silou,“ konstatuje Miloslav Čermák a vyvrací argument odborářů, že jsou cizinci špatně placení. „Mají stejné normy a výdělek zpravidla vyšší, protože lépe využívají pracovní dobu a nemají problém s přesčasovou prací, když zákazník navýší objednávky,“ říká.

PODNIKÁNÍ PŘIJÍMAJÍ S VDĚKEM
Výroba, která se nyní přesunula do nové budovy bývalého lihovaru ve městě Snina na Slovensku, nabídla dalších čtyřicet pracovních míst. V případě zavedení další směny jich bude ještě více. Jedná se o dceřinou společnost Sněžky Autotex, která je zaměřená na šití komponentů v automobilovém průmyslu.

Hotové výrobky používají automobilky Ford, Opel či Renault. Výhodou je i to, že se na Slovensku zjednoduší a zrychlí povolování cizích pracovníků. „Také z města Snina máme podporu. Dokoupili jsme část pozemku za symbolickou cenu, máme mateřskou školku v sousedství, město zřídilo autobusovou zastávku přímo před naší budovou a to, že tam podnikáme, je přijímáno s vděkem,“ těší Miloslava Čermáka.