Dnešní prolog a víkendový závod prověří v náročném terénu kvality soutěžního speciálu, který se zrodil díky vytrvalosti a nasazení všech, kteří se na přípravě oranžového speciálu podíleli. „Makali jsme ve dne v noci,“ ujistil nás Václav Svoboda (v červeném).


Na snímku ze středečního večera: probíhají závěrečné dolaďovací práce na voze, jehož motor má výkon vyšší než 630 koní a dokáže uhánět i rychlostí kolem 150 kilometrů v hodině.

V jetřichovské dílně parta motoristických nadšenců postavila závodní speciál

Pronikavý jekot brusky, údery kladiva a intenzivní modrý plamen svářečky v posledních sedmi dnech dnem i nocí zaplňovaly dílnu v bývalé provozovně pneuservisu, která je teď nově opraveným zázemím stavebně mechanizační firmy Svoboda z Meziměstí. Zde se díky kolektivní spolupráci nadšenců, kteří nehledí na pracovní dobu, zrodil z kompletně odstrojeného tahače Tatra 815 4x4 závodní speciál, který by měl splňovat podmínky mezinárodní automobilové federace FIA.


Už v loňském roce se tento vůz zúčastnil extrémního sedmidenního seriálu Drážďany – Wrocław, který se jel v těžko průjezdných vojenských prostorech v Německu a Polsku. „Mezi dvěma stovkami startujících jsme byli jediní z Čech,“ vzpomíná Václav Svoboda na loňský křest ohněm v náročném bažinatém a močálovitém terénu, který řádně prověřil kvality osádky i vozu.


Aby „tatrováckej“ speciál splňoval přísnou homologaci FIA, rozhodli se v Jetřichově pro jeho letošní vylepšení. „Koncem minulého týdne jsme přivezli z Kopřivnice dvanáctiválec Tatra se zvýšeným výkonem,“ ukazuje Stanislav Dobrota na motor, jehož výkon je díky přídavným komponentům vyšší než 630 koní. „Po silnici umí jet i stopadesátkou,“ usmívá se. Nové umístění (posunutí) motoru mělo za cíl zlepšilt jízdní vlastnosti vozu, nezbytné pro celkový efekt bylo i vylepšení pérování pomoci zdvojených tlumičů.


Vůz se rodil podle speciální výkresové dokumentace, takže ve finále bude (až na pár výjimek, jako je třeba originální design nárazníku) prakticky totožný jako například Tatra, s níž jezdil Tomeček či Loprais slavnou Rallye Paříž–Dakar. „I naším cílem je se s tímto vozem účastnit závodů FIA. Rádi bychom do Tunisu nebo do Maroka, kde se takové závody jezdí,“ přál by si Václav Svoboda, který už dvakrát v letech 2004 a 2005 na vlastní kůži okusil, jak chutná saharský písek. „Jeli jsme část Dakaru jako diváci, abychom viděli, jak to tam chodí,“ prozradil nám Václava Svoboda, a pro upřesnění dodal, že z bezpečnostních důvodů absolvovali s konvojem „jen“ první polovinu Dakaru.


První zatěžkávací zkouška nově vylepšeného vozu je naplánována už na tento předvelikonoční víkend, kdy se v německém Lipsku jede závod Baja Saxonia. „Jsme zatím na začátku dlouhé cesty. Nemáme ambice útočit na přední příčky, ale hlavně dojet a sbírat zkušenosti,“ má jasno Svoboda, jenž se spolu s bratrem Františkem Svobodou a Petrem Ťažkým s oranžově zářícím speciálem pravidelně účastní i truck–trialových závodů, kde se jim daří obsazovat přední místě na bedně. Například poslední závod, jenž se jel v Chříči u Plzně, vyhráli.