Fiktivní firma pracuje jako skutečná firma, řídí se platnými právními předpisy, její pracovníci - tedy studenti - provádějí všechny činnosti jako ve skutečné firmě, a to například nákup, prodej, marketing, fakturaci a účtování, personální a právní práci nebo činnosti podnikového sekretariátu.

„Cílem výuky ve fiktivní firmě je trénovat iniciativu, samostatnost a také poskytnout žákům znalosti jak založit a vést obchodní společnost, zejména s.r.o., nebo živnost. Žáci se učí jak pracovat v týmu, přijímat odpovědnost, rozvíjet a zlepšovat odborné dovednosti," vysvětluje vyučující předmětu Fiktivní firma Šárka Posnarová ze Střední průmyslové školy stavební a Obchodní akademie arch. Jana Letzela v Náchodě. Předmět se zde začal vyučovat už od roku 2005. Každý školní rok se fiktivní firmy účastní soutěží na regionálních veletrzích a nejlepší dvě jedou reprezentovat zdejší školu na mezinárodní veletrh do Prahy. Za vynikající a bezchybnou práci mohou studenti dokonce získat certifikát o roční praxi, který vydává Národní pedagogický institut ČR, Praha, Centrum fiktivních firem.

A jak se studentům na veletrhnu v Náchodě dařilo? Zasloužené prvenství si odnesla společnost NetView z SPŠ stavební a OA arch. Jana Letzela v Náchodě. Na druhém místě skončila společnost Moss Design z Anglického gymnázia, Střední odborné školy a Vyšší odborné školy v Pardubicích. Tato fiktivní firma získala i ocenění za nejlepší katalog a stala se nejsympatičtější firmou. Třetím místem se může pyšnit fiktivní firma Tlapku na to z Obchodní akademie, odborné školy a praktické školy Olgy Havlové v Janských Lázních.