"Akce tohoto typu jsou velmi přínosné. Umožňují žákům nanečisto si vyzkoušet vše okolo založení a prezentování firmy, které musí stihnout ve dvou minutách, a to včetně prezentace v anglickém jazyce. Tyto zkušenosti poté mohou využít v reálném prostředí po dostudování školy a já pevně doufám, že se jim to podaří," zhodnotil soutěžní klání náměstek hejtmana pro oblast školství Arnošt Štěpánek, který účast na veletrhu fiktivních firem vnímá také jako skvělou motivaci pro studenty samotné. "Kreativita a nápady středoškoláků mě nepřestávají překvapovat a troufám si říci, že většina z nich by uspěla na reálném trhu.“

"Nabídka jednotlivých firem byla opravdu pestrá - od cestovní kanceláře, přes společnosti nabízející produkty z kůže, doplňky stravy, čokoládu, limonádu, pivo či sportovní potřeby. Někteří vsadili na své manažerské schopnosti a nabídku pomoci s realizací rodinných oslav, firemních akcí či promítání filmů," přiblížila nabídku veletrhu učitelka Lea Zálišová. Po úvodním představení nastalo v secesním sále Beránku čilé obchodování. Majitelé stánků se snažili přilákat pozornost kupujících, kterými byli jejich mladší kolegové jak ze středních, tak ze základních škol.

Fiktivní firmy se utkaly o titul nejlepší firma, nejlepší katalog a nejsympatičtější firma letošního jubilejního 10. ročníku. Odborná porota hodnotila prezentaci firmy, vzhled stánku, obchodní rozhovor nebo třeba právní náležitosti a účetní doklady. Na prvním místě v soutěži o nejlepší firmu se umístil tým z Anglického gymnázia a SOŠ v Pardubicích se svou fiktivní firmou zaměřenou na pochoutky z celé planety Svět na jazyku, druhou příčku obsadili domácí ze SPŠ stavební a OA arch. Jana Letzela s cestovní kanceláří ScroomPhoria a bronz si odvezli žáci ze VOŠZ, SZŠ a OA Trutnov s firmou Every Season.

Soutěž o nejlepší katalog prezentující firmu získal tým z VOŠZ, SZŠ a OA Trutnov s fiktivní firmou Daisies. a titulem nejsympatičtější firma se pyšní žáci z OA, SOŠ a JŠ s právem jazykové zkoušky Hradec Králové se svou firmou vyrábějící kožené doplňky Riku.

„Výuku předmětu Fiktivní firma jsme zahájili v roce 2006 a jejím cílem je poskytnout žákům znalosti o založení firmy, vedení společnosti nebo živnosti. Veletrh je jeho vyvrcholením a umožňuje zažít firemní atmosféru a vyzkoušet si vše okolo chodu společnosti včetně její prezentace. Zároveň ty nejlépe hodnocené fiktivní firmy, respektive jejich autoři, mohou dostat certifikát od Centra fiktivních firem v Praze, který má platnost jako kdyby absolvovali roční praxi ve skutečné firmě. A to je velký bonus při žádosti o zaměstnání,“ ohlédla se za veletrhem ředitelka Střední průmyslové školy stavební a Obchodní akademie arch. Jana Letzela v Náchodě Věra Svatošová.