Do velkých problémů se dostali všichni studenti, kteří studovali na střední hotelové škole v Hronově. Ta byla kvůli svému hospodařením přivedena do krachu a k 30. červnu loňského roku byla definitivně uzavřena a zrušena. Tím nastaly velké problémy všem studentům, kteří náhle stáli před otázkou, co bude dál.

Přestali platit, tak školu už nezajímali

Škola se už o ně dál přestala zajímat, protože už přestali být tou slepičkou, co snáší zlatá vajíčka. Nezbývalo jim nic jiného, než aby se o sebe postarali sami. Část studentů tak využila vstřícnosti nedaleké Střední školy hotelnictví a společného stravování v Teplicích nad Metují a od nového školního roku na ni přestoupila. Přestup to ale nebyl lehký, i když většina studentů se s tím vyrovnala, někteří mají problémy i téměř po roce výuky.

„Se studenty, kteří přestoupili z hronovské hotelové školy, jsme měli hlavně ze začátku velké problémy. V Hronově se učili podle úplně jiného vzdělávacího plánu. Tím pádem se těžko zařazovali, protože zde máme výuku připravenou tak, že v prvním a druhém ročníku se učí obor kuchař-číšník, to znamená, že tam je více praxe. Hodně praxe je zařazeno hlavně z důvodu, aby se byli schopni následně v životě uživit. V kanceláři pro každého místo není," říká zástupkyně ředitele pro praktické vzdělávání Soňa Šrůtková.

Chyběla jim odborná praxe

Studenti, kteří přešli z Hronova, tak měli podle Šrůtkové praxe hodně málo. Ti, co k tomu studovali ještě cestovní ruch, ti prý měli opravdu co dohánět. Jak ale říká, jedná se vesměs o chytré děti a všechno dohnaly.

„Teď uvidíme, jak se jim podaří zvládnout maturitu. Hodně se musely přizpůsobovat, protože naši studenti byli úplně někde jinde," říká Šrůtková. Věří však, že vše dobře dopadne.

Někdo se prý pořídil zapojit hned a někomu to chvíli trvalo, ale podle jejího pohledu to všichni zvládli.

„Měla jsem jednu z hronovských studentek na akci a tam byl vidět velký rozdíl. Naše dvě studentky čtvrtého ročníku by byly schopné udělat takovouto akci samy. Studentka z Hronova ale tápala a nebyla zvyklá v provozu dělat. Ostatní studenti si mysleli, že je z prváku. Na tom se všichni podivovali, co se to v Hronově vůbec učili. Už to je ale vyrovnané," popsala Soňa Šrůtková, která vyučuje odborné předměty, a tak prý může vyhodnotit, že studenti se přizpůsobili a zapojili dobře.

„Je na nich vidět, že je to baví. Přišli k nám opravdu chytří studenti. Na naší škole máme individuální přístup. Ředitelka nás vede k tomu, aby se pro studenty vymýšlely individuální plány. Pokud například přišli pozdě, musejí dostávat postupně úkoly, aby věděli, o čem je řeč. Snažíme se také dělat zážitkovou pedagogiku. Máme projekty a projektovou výuku. Teď jim ve vzdělávání pomůže i nově vybudovaná kuchyň, protože u tabule se vařit nenaučí. I když si napíší například recept na guláš, tak ho podle toho neuvaří, pokud si to nevyzkoušejí v praxi," dodává Šrůtková.

Praxi s teorií střídají po měsíci

Studenti z teplické hotelovky jsou vždy měsíc ve škole, kde mají teorii, a měsíc na praxi. První ročník je na praxi v místní školní jídelně. Ostatní ročníky chodí na praxi do hotelů a restaurací. Škola se snaží studentům zajistit praxi podle místa jejich bydliště, aby neměli dlouhé dojíždění. Škola má sjednaná pracoviště na praxi v hotelech a restauracích v Trutnově, na horách, v Náchodě, Broumově a v České Skalici.

Podmínkou je, aby se v dané restauraci vařilo minimálně osmdesát obědů denně. To se prý dnes málokde dělá. „Ale jedině v takovém provozu se naučí vařit," říká Soňa Šrůtková. Studenti prý také chodí ještě ve svém volném čase na brigády do restaurací, kde se nejen přiučí chodu provozu v praxi, ale také si i něco přivydělají.

Na odborné praxi byli i v zahraničí

„Studenti z Hronova byli nyní na čtrnáctidenní praxi. Jeden student byl v Německu, tam měla hronovská hotelovka smluvený ještě nějaký kontrakt. Ostatní pracovali v hotelu Horizont v Peci. Tam to mají dost náročné, hlavně na znalost jazyků," doplnila Soňa Šrůtková.

To, že přestup pro studenty z hotelové školy v Hronově nebyl moc jednoduchý, potvrzuje i ředitelka teplické hotelovky Petra Jansová.

„Shodou okolností zrovna ve čtvrtém ročníku učím, a tak z mé zkušenosti si myslím, že jsme jim vyšli hodně vstříc. S přechodem museli vykonat některé rozdílové zkoušky z předmětů, které v Hronově neměli. Myslím si ale, že to jsou všechno velice dobří studenti. Zatím jsme nezaznamenali nějaký velký problém. Teď se připravují na maturitu, tak uvidíme, jak budou úspěšní," popisuje ředitelka začátky studentů, kteří přešli před maturitou na novou školu.

Dohnali i hodně zanedbanou matiku

Ředitelka na škole vyučuje matematiku, která je pro většinu studentů sama o sobě problematická.

„Na matematiku jsou ve čtvrtém ročníku většinou průměrní žáci, ale jsou tam třeba dvě žákyně, které to mají na dvojku. Ty musím hodnotit velice pozitivně. Na to, že z matematiky toho v Hronově moc nepochytili (během školního roku se vystřídalo devět učitelů matematiky pozn. redakce), tak to celkem dobře během roku dohnali. Je paradox, že matiku si k maturitě vybrali ti horší, tak uvidíme, jak to zvládnou. Musejí se prostě dobře připravit," říká ředitelka.

V druhém pololetí pořádají na škole pro studenty čtvrtých ročníků intenzivní semináře k maturitní zkoušce. Studenti je navštěvují podle toho, co si kdo vybral, a tak se i připravují. Mají tak ještě čas něco dohonit a dobře se připravit.

Kuchařům chyběla odborná praxe

„Přechod studentů u hotelového oboru byl celkem v pořádku. Problémy měli především kuchaři, ale ne zrovna v teorii, tam je to o tom, jak se připravují. Největší nedostatky byly vidět hlavně v praxi. Jasně se ukázal velký handicap. Na praxi je hned na první pohled vidět, kdo je z Teplic a kdo z Hronova. V Hronově se toho opravdu moc nenaučili," dodává Petra Jansová.

Pro některé studenty byl přestup na novou školu velmi traumatizující a na nové podmínky si nezvykli ani po téměř roční výuce.

„Nyní jsem v druhém ročníku a studuji na obor servírka. Přechod z Hronova byl pro mě strašný. Vůbec se tady nesoustředím. V Hronově to bylo daleko lepší, protože tady to vůbec nestíhám. Nastavili mně individuální plán, ale ani tak to prostě nestíhám. Přizpůsobit se asi dá, ale mně to nějak nejde. Byla jsem zvyklá na úplně něco jiného. Škola to tady v žádném případě špatná není, ale já to nezvládám. Na škole jsou nastavené úplně jiné podmínky než jsme měli. Nevím jestli tady školu dodělám. Přemýšlím i o tom, že bych přestoupila jinam, třeba do Nového Města nad Metují. Ale ještě uvidím, zatím o tom jen přemýšlím, ale budu to muset asi nějak zvládnout," postěžovala si studentka Klára Železnovová.