„Je to ale hlavně show pro lidi. Aby měli čas vidět všechny závodní posádky,“ sdělil Deníku řidič Tatry 815 František Svoboda. Naplno začnou posádky závodit už dnes. Mezi soupeře Tatry 815 bratrů Svobodových budou patřit ještě další tři terénní vozy. Němci s vozem MAN, Maďaři se Scanií a Holanďané s vozem DAF. Atraktivitu závodu okoření osobní vozy, motorky i čtyřkolky.

Závodní Tatra 815 bratrů Svobodových dorazila do místa ta startu Baja Hungaria ve čtvrtek. Už v odpoledních hodinách je čekala přejímka, která zjišťovala technický stav Tatry. Na místě pak proběhla i montáž GPS, která slouží k zaměření vozidla na trati. „Pomocí ní můžou komisaři kontrolovat i rychlost závodního vozu. Určeny jsou totiž i maximální rychlosti. Kontrolují tak, zda respektujeme jejich pokyny,“ vysvětlil nám řidič oranžového speciálu František Svoboda.

GPS má však podle navigátora Václava Svobody i další výhody. „Pokud se nám něco stane, pořadatel přesně ví, kde se nacházíme. Za tím účelem máme startovní číslo nalepené i na střeše. K záchraně životů jsou tady totiž i vrtulníky. Ty pak podle čísla snadno najdou správné vozidlo. A dokážou okamžitě pomoci,“ popsal špičkové zabezpečení navigátor.

Součástí technické přejímky závodních vozů byla také kontrola vybavení. „Zajímalo je, zda máme homologované kombinézy, helmy, hasicí přístroje, sedačky i pásy. Pokud by nebylo vše v pořádku, zakážou nám start,“ vysvětlil řidič.

Vozidlo pak putovalo na záchytné parkoviště, kam závodníci nesměli. Zákaz platil až do startu prologu. K vozům tak neměli přístup dvaadvacet hodin. „Existují posádky, které by byly schopny dodělat nepovolené úpravy. A nebo poškodit cizí vozy. Tohle je pojistka, aby se to nestalo,“ dodal František Svoboda.

Dnes nastoupí Tatra 815 na trať dlouhou 250 kilometrů. V neděli zhruba 140 kilometrů. „Oba dny jsou rozděleny do dalších dvou až tří etap. Všechny budou ostré s důrazem na rychlost. Žádný těžký terén, prakticky samá šotolina,“ říká navigátor Václav Svoboda. „Bude se jezdit hodně rychle, třeba i sto padesáti kilometrovou rychlostí. Bude to o brzdách i navigaci,“ říká řidič. „Nepreferuji těžký terén, ani rovné tratě. Ideální je, když je to půl na půl. Když jedete několik hodin, a to rychlostí od 120 do 150km/h, tak je to hodně vyčerpávající,“ dodal František.

(Jiří Máslo)