Zpravodajství z dění ve městě a okolí dosud zajišťovala TV Náchod, s.r.o. v čele s ředitelkou Jitkou Štěpánkovou. Nejen ji, ale i další potenciální zájemce o provozování městského televizního zpravodajství velice překvapilo jak samotné výběrové řízení, tak zejména jeho podmínky – ty především.
„Vysílání pro Náchod zajišťujeme již 16 let a nikdy nám nebylo nic vytknuto, spíš naopak. Děláme levně, máme na svém kontě sto pořadů odvysílaných Českou televizí, získali jsme desítky různých ocenění za zpravodajství, publicistiku a dokumentární filmy. Z naší dlouholeté praxe víme, co každotýdenní výroba půlhodinového pořadu obnáší, a to časově, fyzicky i finančně,“ řekla Jitka Štěpánková a pokračovala: „Překvapilo nás, že bylo vypsáno výběrové řízení na dodavatele televizního vysílání pro Náchod, ale na to má městský úřad právo. Šokující však byly podmínky výběrového řízení a přiložené smlouvy s dodatkem, že zadavatel nepřipouští žádné variantní řešení,“ uvedla Štěpánková s tím, že výběrového řízení se nezúčastnili, jelikož podmínky přiložené smlouvy byly podle jejich názoru diskriminující.

Jak ředitelka Štěpánková dodala, diskriminující jim připadl zejména bod s názvem „O výběru jednotlivých reportáží rozhoduje výhradně objednatel.“ „Také sankce, které jsou ve smlouvě uvedeny, jsou pro nás nepřijatelné. Domníváme se, že podepsáním smlouvy bychom nemohli naplňovat zákon o rozhlasovém a televizním vysílání,“ zakončila Štěpánková.

V zadání byly podle Horáka nejasnosti

Podobného názoru je také Jiří Horák, majitel firmy Videovize.info, který měl v plánu se do výběrového řízení přihlásit. „Poté, co mi byla prostřednictvím kurýra doručena výzva k podání nabídky na plnění veřejné zakázky Městské televizní vysílání Náchod jsem se snažil zadání porozumět. To se mi bohužel nepodařilo. Zadání obsahovalo podle mého názoru velké množství nejasností a chyb, bez jejichž vysvětlení a napravení jsem nebyl schopen se odpovědně do výběrového řízení přihlásit,“ uvedl Jiří Horák.

Jak dodal, sepsal proto text dopisu, ve kterém žádal o poskytnutí doplňujících informací. Dopis odeslal kontaktní osobě „Výzvy“, místostarostce Náchoda Drahomíře Benešové.

„V dopise jsem paní místostarostce položil řadu konkrétních otázek,“ upřesnil Horák s tím, že teprve na základě odpovědi by se mohl odpovědně rozhodnout, zda bude na „Výzvu“ reagovat či nikoliv. „Čekal jsem na odpověď, avšak marně. Bohužel jsem žádnou odpověď nedostal, proto jsem se rozhodl paní místostarostku kontaktovat telefonicky,“ uvedl Horák a dodal, že v několika případech nebyl hovor ze strany místostarostky přijat, v jednom případě byl dokonce odmítnut. „Teprve po několika dnech, bylo to přesně čtyři dny do termínu podání nabídky, mi zavolala zpět s odůvodněním, že moje číslo nemá uložené ve svém mobilu a proto nevěděla kdo jí volá,“ řekl Horák, který tehdy začal rychle připravovat reportáže potřebné k výběrovému řízení, neboť čas běžel a termín byl již nebezpečně blízko. „Ve dvacetistupňových mrazech jsem natočil několik zkušebních reportáží a stále jsem čekal na odpověď místostarostky, která však nepřicházela,“ dodal majitel Videovize.info.

Jiří Horák se nakonec rozhodl, že bez znalostí podrobností se výběrového řízení nezúčastní. Z radnice mu totiž žádná odpověď nedorazila. „Podmínky, tak jak byly zadány „Výzvou“, byly nesplnitelné. Nemohu přeci odpovědně souhlasit s tím, že něco budu plnit, když nevím, co to je!“ tvrdí Horák.
Jak vše zdánlivě dopadlo? Do výběrového řízení se přihlásil pouze jeden uchazeč, a to společnost New Creative, s.r.o. Rozhodování o vítězi výběrového řízení bylo tedy snadné.

„Do výběrového řízení jsme se přihlásili, neboť jsme si byli jisti, že vypsané podmínky jsou pro nás splnitelné. Věříme v kvalitu, kterou předkládáme. Uspěli jsme a čekali na potvrzení výsledku, abychom uzavřeli veškeré potřebné smlouvy, a také, abychom stihli termín, který byl městem požadován – to jest začátek dubna,“ řekl nám Zdeněk Balcar ze společnosti New Creative, s.r.o. Jak dodal, podmínky výběrového řízení se mu diskriminující nezdály.
Tím ale celá záležitost zdaleka neskončila. Celá kauza se následně řešila na zastupitelstvu města, kde v souvislosti s vypsaným výběrovým řízením na provozovatele městského televizního vysílání vznikla vášnivá debata.

O rozruch se postaral starosta Jan Birke, který informoval o dopise náchodských podnikatelů. „Vedení některých podniků mi píše, že pokud se změní provozovatel městského televizního vysílání, přestanou tito podnikatelé město Náchod podporovat,“ řekl Jan Birke.

Starosta na závěr diskuze prohlásil, že předá celou záležitost k posouzení právnímu zástupci města. Předevčírem město obdrželo stanovisko právníka Josefa Svobody, který doporučil diskutované výběrové řízení zrušit a následně vypsat nové.

Také právník shledal chyby

Jaké nedostatky právník shledal? „Šlo o technické, respektive procesní nedostatky, jeden z oslovených účastníků neobdržel odpovědi na své dotazy před skončením lhůty na podávání přihlášek,“ uvedla včera Nina Adlof, mluvčí Náchoda. Jak dodala, jednalo se o technické pochybení nikoli prý úmyslné. „Žádné diskriminační podmínky nevznikly, po obsahové stránce bylo výběrové řízení v pořádku, o dalším vývoji bude jednat rada města,“ upřesnila tisková mluvčí Adlof.

TV vysílání chtějí za každou cenu

„Pokud bude vypsáno nové výběrové řízení, opět se přihlásíme. Věříme v kvalitu, kterou předkládáme. I pokud bychom nevyhráli, televizní vysílání budeme provozovat tak jako tak – v každém případě. Budeme vyrábět zpravodajství, které se bude týkat Náchoda, zpráv z radnice, tiskových zpráv a podobných věcí,“ řekl včera Deníku Zdeněk Balcar ze společnosti New Creative, s.r.o., s tím, že mají toto zpravodajství v úmyslu financovat z vlastních prostředků.

Kdo bude provozovat městské televizní vysílání, k němuž se váže zhruba 600tisícová dotace od Města Náchoda, není v tuto chvíli jasné. „Vůbec nevím, jak to dopadne. bude záležet i na radě, jak rozhodne. Klidně se ale může stát, že nebude vypsáno žádné výběrové řízení a z těchto peněz nakonec postavíme třeba dětské hřiště nebo parkoviště,“ uvedl náchodský starosta Jan Birke.