VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Toalety? Až dráhy převedou majetek

Náchod - Cestujícím v Náchodě sice od června slouží nové a po desítkách let konečně komfortní autobusové nádraží, mnozí si však stěžují, že zde nejsou řádné toalety. Kdo si musí při čekání odskočit, nevyhne se tomu, aby prošel po celém nástupišti až za budovu vlakového nádraží, kde jsou umístěny plastové WC buňky.

9.10.2014
SDÍLEJ:

Nový autobusový terminál v Náchodě.Foto: DENÍK/ Regina Hellová

Takový stav mnozí cestující považují za nedůstojný a upozorňují, že když už se rekonstrukce prováděla, mělo se myslet i na veřejné WC.

„Na toaletu jsem musela jít přes celé nádraží a opravdu to není nic moc. Mohlo to tady být vyřešeno nějak jinak. Současný stav komfortní vůbec není," míní například jedna z cestujících Markéta Tichá.

Město si je problému vědomo, ale je v tom nevinně. Chyba je na straně státních organizací a komplikací s převody drážních majetků, které zastavily i připravenou rekonstrukci vlakového nádraží. Řešení této problematiky bylo i jedním z důvodů, proč v úterý dorazil do města předseda poslanecké sněmovny Jan Hamáček.

Na nové toalety pamatováno bylo. Celý háček je v tom, že České dráhy (ČD) nezačaly s rekonstrukcí své železniční budovy spolu s tím, jak město obnovovalo autobusové nádraží. Tak to bylo původně dlouho připravováno a plánováno. Toalety totiž mají být hned v první části nádražní budovy směrem k novým nástupištím, aby byly cestujícím k dispozici co nejblíže a zároveň v komfortním prostředí. Změny ve státním podniku ale vedly bez ohledu na to, co se děje jinde, k tomu, že připravovaný projekt v Náchodě ČD na poslední chvíli zcela zabrzdily. Proto, že vloni začaly převádět majetek na Správu železniční a dopravní cesty (SŽDC) a veškeré investice s ohledem na to zastavily.

„Dnes je stavba našeho nádraží na druhém místě priorit v rámci investic do vlakových nádraží v České republice. Až majetek SŽDC převezme, zůstane tomu tak a máme příslib, že by mělo co nejdříve dojít právě na projekt obnovy vlakového nádraží v Náchodě tak, jak byl připraven. Pak se cestující dočkají nejen nových toalet, ale také ještě lepšího zázemí pro čekání na autobusové či vlakové spoje v nádražní budově. Je nám líto, že současný stav toalet není pro cestující příliš důstojný, ale opravdu to není chyba města," ubezpečuje náchodský starosta Jan Birke.

Vedení náchodské radnice trvalo dlouho, než se mu vůbec podařilo bez ČD rozjet projekt obnovy autobusového nádraží. Pozemky v lokalitě těsně sousedí, komplikace tedy byly ohledně demolic, majetkových záležitostí a dalších věcí. Další problémy byly s tím, než se ke všemu sehnala potřebná povolení a souhlasy, neboť řešení bývá s vrcholnými státními orgány složité.

Při hladkém průběhu už za rok

Kdyby šlo vše hladce, mohlo by se s opravou nádraží začít už za rok. Stejně jako starosta vymohl na státních úřadech dříve potřebná povolení, aby vůbec došlo na stavbu autobusového nádraží, žádá v poslední době vrcholné představitele politiky o pomoc, aby se s rekonstrukcí železničního nádraží, která by konečně vyřešila také problém s toaletami, začalo co nejdříve.

Byl to i jeden z důvodů, proč včera dorazil do města předseda poslanecké sněmovny Jan Hamáček.

„Vnímám tuto problematiku náchodského nádraží jako názorný příklad toho, jak rozhodování ve státní organizaci bez ohledů na už připravené projekty a bez domyšlení důsledků může v prvé řadě občanům a radnicím velmi zkomplikovat život. Je to poučení, že příště by na takové věci mělo být pamatováno, než dojde k nenapravitelným krokům," řekl Jan Hamáček. Jinak však při návštěvě Náchodu nové autobusové nádraží pochválil stejně jako při jeho slavnostním otevírání premiér Bohuslav Sobotka.

Šéf poslanecké sněmovny řešil s náchodským starostou Birke také problematiku silniční dopravy. Náchod si totiž oproti jiným městům vede velmi dobře co se týká provádění dopravních opatření. Snad žádnému jinému městu na okresní úrovni se nepodařilo, aby během několika málo let Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pustilo do úprav kruhových křižovatek, oprav povrchů klíčových tranzitních cest a dalších dopravních změn už desítky milionů korun. Tyto úpravy přitom pomohly městu zatíženému průjezdem více než čtyřiadvaceti tisíci automobily denně ulehčit od stálých kolon, které se dnes už tvoří spíše nárazově, a umožnily, aby byl průjezd městem plynulejší a bezpečí řidičů i chodů větší.

Další investice jsou přitom plánovány ještě do úprav kruhových křižovatek u Slávie a u Čedoku. Dříve už se uskutečnila výstavba bezpečného kruhového objezdu v Bělovsi, kde docházelo k vážným zraněním chodců, nebo úprava kruhové křižovatky u Itálie a oprava povrchu Červenokostelecké ulice. Nyní probíhají úpravy na hlavním tahu směrem k hraničnímu přechodu a na výjezdu z města směrem na Hradec Králové.

Šéf sněmovny slyšel také o obchvatu

„Je vidět, že když má město starostu, který opravdu dělá svou práci a společně s týmem na radnici usiluje o to, aby pro obyvatele prospěšné věci vymohli a šly rychle na svět, daří se to," podotkl Jan Hamáček.

Ten se starostou, který je mimo jiné stínovým ministrem sociální demokracie právě za oblast dopravy, řešil i problematiku dálnic či obchvatu. Na ten Náchod čeká už 17 let a stále nemá územní povolení. Birke včera Hamáčkovi ukazoval, kudy by trasa obchvatu měla vést a s čím jsou problémy. Předně to jsou odvolání několika obyvatel poblíž trasy obchvatu, ale také některých sdružení, která s trasou nesouhlasí. I kdyby šlo vše hladce, stavba obchvatu by začala nejdříve po roce 2020. A to ještě nejsou vykupovány pozemky, což se může dít až poté, co bude mít trasa územní povolení.

Jan Hamáček také se starostou diskutoval o pokračování výstavby dálnice D11 od Hradce Králové k Jaroměři. „Problémy ohledně liniových staveb a dlouhá cesta k cíli jsou všeobecně známy a netýkají se jen obchvatu Náchoda či dálnice. Myslím si, že tady v Královéhradeckém kraji se povedla iniciativa všech poslanců včetně pana starosty Birke, kteří bez ohledu na stranickou příslušnost vystupovali jednotně a vyvíjeli tlak na dohodu a pokračování stavby dálnice," uvedl Hamáček.

Stejně jako řada silničních staveb i pokračování dálnice naráží na výkupy pozemků a spory o ně. Hamáček v této souvislosti připomněl, že poslanci už schválili novelu zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Stát by měl mít možnost vyplatit vlastníkům za zemědělskou půdu pod plánovanými stavbami více než jen částku dle odhadní ceny, což by komplikace mělo v řadě případů odbourat a výstavbu dálnic tak podstatně zrychlit. „Minimalizovalo by to počet případů vyvlastňování. Mohlo by to tedy v budoucnu pomoci i stavbě obchvatu Náchoda," dodal starosta Birke. Dodal, že do budoucna by měl otázku výstavby klíčové infrastruktury řešit komplexně zákon o liniových stavbách.

„Požádal jsem předsedu sněmovny o pomoc, respektive o intervenci, při vyjednávání na vládní úrovni a prosazení přijetí tohoto zákona. Jan Hamáček mi přislíbil, že se osobně bude věnovat nejen transformaci majetku ČD-SŽDC, ale obrátí se také na ministra dopravy kvůli předložení zákona o liniových stavbách a to v co nejkratším termínu," upřesnil starosta Birke.

Autor: Pavel Bednář

9.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Strojírenští kovodělníci 14 900 Kč

Strojírenští kovodělníci STROJÍRENSKÝ/-Á DĚLNÍK/-ICE - KOVODĚLNÍK/-ICE. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14900 kč. Volných pracovních míst: 15. Poznámka: Pracovní poměr na dobu určitou. Směnnost: dvousměnný provoz - pracovní doba od 05:30 hod. do 14:00 hod., od 15:00 hod. do 23:30 hod., Požadavky: spolehlivost, pracovitost., Kontakt - p. Vursta Mykola, tel.: +420 777 929 258 (v době od 09:00 hod. do 11:00 hod.), e-mail: mykolavursta@email.cz (zaslání životopisu).. Pracoviště: Elegant group s.r.o. - provozovna, 549 31 Hronov 1. Informace: Mykola Vursta, +420 777 929 258.

Výroba - Výroba Strojírenští kovodělníci 137 Kč

Strojírenští kovodělníci DĚLNÍK, DĚLNICE - OPERÁTOR, OPERÁTORKA ve strojírenství. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 137.3 kč, mzda max. 185.7 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Pracovní poměr na dobu určitou (1 rok) s možností prodloužení., Hrubá mzda od 137,30 Kč do 185,70 Kč/hod., , Náplň práce: práce v kovovýrobě, ve výrobě drátěného programu., , Požadavky: samostatnost, zodpovědnost, přesnost, manuální zručnost; odpovídající vzdělání., , Zaměstnavatel nabízí: výborné platové podmínky, práci ve stabilním a slušném kolektivu, zázemí stabilní mezinárodní společnosti s dlouholetou tradicí, možnost profesního růstu ve spojení s růstem mzdy. , , Gondella CZ s.r.o., významný výrobce kompletního regálového systému pro vybavení hypermarketů, supermarketů a obchodů, patřící do belgického sdružení výrobců regálového systému s dlouholetou tradicí - více na www.gondella.com/cs., Obdržené informace od zájemce o pracovní místo budou použity výhradně pro výběr uchazeče na tuto uvedenou pozici., , Kontakt - p. Kaňka Jaroslav; tel.: +420 491 401 211, 602 687 945; e-mail: info@gondella.cz (zaslání životopisu).. Pracoviště: Gondella cz s. r. o., 552 03 Česká Skalice. Informace: Jaroslav Kaňka, +420 491 401 211,602 687 945.

Výroba - Výroba Mechanici a opraváři osobních automobilů 27 000 Kč

Mechanici a opraváři nákladních automobilů AUTOMECHANIK/-ČKA. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 27000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní poměr na dobu neurčitou, jednosměnný provoz. Pozice je vhodná i pro osoby zdravotně znevýhodněné a osoby se zdravotním postižením s max. 2 stupněm invalidity., Nabízené výhody: 50% příplatek na obědy., Zaměstnavatel požaduje předem seznámení s provozem a ústní pohovor o nabízeném zaměstnání. , Kontakt - p. Rejchrt Václav, tel.: 603 806 291, e-mail: info@opravarenstvi.cz. Pracoviště: Opravárenství rasošky s.r.o., 552 21 Rasošky. Informace: Václav Rejchrt, +420 603 806 291.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Obsluha zemních a příbuzných 140 Kč

Obsluha zemních a příbuzných strojů STROJNÍK/-ICE STAVEBNÍCH STROJŮ. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 140 kč, mzda max. 170 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní poměr na dobu neurčitou, jednosměnný provoz, práce po celé ČR, místo vhodné i pro absolventy/absolventky., , Požadavky: flexibilita, soběstačnost. Praxe 2 roky výhodou., , V případě zájmu kontaktujte: p. Václav Vik, tel.: 777 022 730, e-mail vizep@seznam.cz. Pracoviště: Václav vik, 552 05 Hořičky. Informace: Václav Vik, +420 777 022 730.


TRADIČNÍ polská posila v novoměstských barvách Lukas Wrobel nenašel v dálkařském sektoru přemožitele. Výkonem 729 centimetrů zvítězil a novoměstskému mužskému družstvu zajistil porci 11 bodů.

Atletická družstva začala sezónu třetími místy

Ilustrační foto

Není zeleň jako zeleň... Statistiky někdy klamou

Vyzvánění zvonů zahájí Noc kostelů

Náchodsko - Páteční večer bude ve znamení Nocí kostelů. Svatostánky se otevřou veřejnosti a nechají nahlédnout i do jindy nepřístupných míst. Přinášíme vám program všech kostelů v regionu, které se k akci připojí.

Objev století pro Vrchlabí? Vykopali kostel, nejstarší stavbu města

Vrchlabí - Archeologové odhalili ve Vrchlabí pozůstatky dosud neznámého kostela ze středověku. Jde o nejstarší stavbu v dějinách města.

Komu se nelení... Náchod patří k nejzelenějším okresním městům

Náchodsko – Z okresních měst Královéhradeckého kraje si Náchod v případě zeleně stojí dobře. S 68 procentním podílem zelených ploch jeho keře a stromy vyčnívají nad celorepublikový průměr, který činí 49 procent. Přitom například v Hradci Králové zeleň tvoří jen 34 procent z celkové výměry města.

Bílý: Určitě jsme se mohli opřít o gólmany

Náchod - Mise záchrana – splněno. To by si mohl po sezóně ve svém diáři odškrtnout trenér prvoligových házenkářů Náchoda JAROMÍR BÍLÝ, jehož svěřenci skončili s patnácti body šestí, relativně daleko od sestupových příček. „Vím, že je i z mé stránky co zlepšovat,“ říká v rozhovoru trenér náchodských házenkářů.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT