TO VYJEDU TRAKTOREM. VSAĎ SE, ŽE NEVYJEDEŠ

U zrodu traktoriády byla sázka. „Na oslavě narozenin jeden kamarád tvrdil, že by buben vyjel traktorem. Druhý kamarád říkal, že nemá šanci. Tak se vsadili o sud piva a o týden později se jelo. Aby to nebyl jen ten samotný výjezd, tak jsme připravili slalomové tratě pro jízdu zručnosti a jel se i sprint. Jako vrchol byl samotný výjezd do Bubnu. Vyjel to a sud vyhrál," vrátil se k počátkům traktoriády hlavní pořadatel setkání Petr Teiner. O příkrosti kopce svědčí skutečnost, že na něm kdysi stával i skokanský můstek. „Táta si tam zlomil nohu," vzpomenul pořadatel závodu.

Celkem 24 traktorů bylo rozděleno do tří kategorií. Pětice závodníků přijela na strojích domácí výroby a malotraktorů, ve druhé skupině byly starší stroje do 40 koní výkonu a nejpočetněji byla zastoupena nejsilnější kategorie, kde soutěžilo 14 traktorů.

COUVÁNÍ S VLEKEM JE PŘEDPOKLAD ÚSPĚCHU

Na trasu paralelního slalomu vyrážely traktory s vlekem. Řidiči za volantem se museli vypořádat se šesticí zatáček, závěrečnou otočkou a finální 120 metrů dlouhou cílovou rovinku, po níž přišel asi nejtěžší úkol zacouvat vlekem do „garáže". Právě na tom ztroskotaly šance některých jezdců.

„Takže teď začne to rodeo, na které jsme čekali," upozorňoval diváky moderátor. „To bude palba. Anděl to tam votúruje," předvídal jeden z diváků, když se na start postavil Zetor 7045, za jehož volant se chystal místní závodník. Na trať vyrazil za stylového hudebního doprovodu, když ho repro beden povzbuzoval Visací zámek slovy známého songu „…jede traktor, je to Zetor, jede do hor orat brambor…" Vzduchem se nesl odér spálené nafty a Anděl krouhal jednu zatáčku za druhou. Přesto to na umístění na bedně nestačilo.

SOUBOJ ZETORŮ VYHRÁL NAD SILÁKEM VETERÁN

Do prvního semifinále nastoupili na základě dosažených časů z prvních jízd dva zelené traktory zn. Fendt. Po vyrovnaném boji se z vítězství radoval pozdější vítěz Miloš Hubka. V druhém semifinále se v generačním souboji utkaly dva Zetory. Čtyřválcovému veteránu z roku 1968 stačilo 56 koní na to, aby o tři vteřiny porazil o 48 let modernější model, který měl pod kapotou 110 koní.

Jedním účastníků závodu byl i velitel broumovských hasičů Lukáš Plachta. Ten usedl za volant Fendtu 518, který ukrýval pod kapotou 160 koní. „Má vario převodovku, takže se v něm nemusí řadit. Měla by to být výhoda hlavně při sprintu,"doufal Lukáš Plachta, který v této disciplíně na sto metrů skončil nakonec na třetím místě.

„Tato akce mohla vzniknout jen díky pomoci party místních lidí, kteří vše dělají dobrovolně ve svém volném čase bez jakékoliv finanční odměny," poděkoval Petr Teiner i sboru hasičů za materiální podporu a hlavně rodině Ticháčkových za poskytnutí pozemku, na němž se závody odehrály.

Nejlepší na trati

Jízdy zručnosti (nejsilnější stroje): 1. Miloš Hubka (Machov, Fendt 313 Vario), 2. Dušan Stodola (Suchý Důl, Zetor 5611), 3. Martin Kolert (stroj Zetor Proxima 110+).

Sprint na 100 m: 1. Lukáš Baldrych (Suchý Důl, Fendt 515C), 2. Miloš Hubka (Machov, Fendt 313 Vario), 3. Lukáš Plachta (Broumov, Fendt 516 Vario).