Žáci osmé a deváté třídy se tak rázem stali učiteli a na čtyři vyučovací hodiny předstoupili před své mladší spolužáky a snažili se jim předvést, jak si umí poradit s výukou oni a jaká je jejich představa o práci učitele.
Někteří školáci novou roli zvládli s bravurou a ukázali, že by toto povolání mohli do budoucna vykonávat. Jiní žáci se zase naopak přesvědčili o tom, že učitelé to nemají až tak jednoduché, jak si do současnosti mysleli.
Nebyli to ale jen pedagogové, s kým si vyměnili role, svou náhradu měli i ředitel, školník a uklízečky a samozřejmě nechyběla ani školní inspekce, která vyučující žáky kontrolovala a současně i hodnotila jejich přístup k výuce.
Pro všechny žáky i učitele to bylo příjemné zpestření vyučování, zejména pak pro ty, kteří se postavili za učitelskou katedru. Získali totiž nové zkušenosti a možná i ponaučení… Zjistili, co všechno učitelské povolání obnáší.
Po čtvrté vyučovací hodině se celá škola sešla na chodbě, kde se uskutečnilo závěrečné zhodnocení akce. V konečném verdiktu všichni obstáli, někdo lépe a někdo s menšími nedostatky. Nikdo se žádného závažného prohřešku nedopustil.
Na závěr žáci poděkovali za ochotu učitelům, že jim tuto výměnu umožnili a celému pedagogickému sboru popřáli k učitelskému svátku.
Jiří Mach