S tím ale nesouhlasí majitel čekáren, České dráhy (ČD). „Bezdomovci a podobná individua se obvykle objevují v odbavovacích halách a ne přímo v čekárnách.


Většina železničních nádraží v náchodském okrese má pro cestující k dispozici čekárnu. Ne všechna tato zařízení jsou v ideálním stavu a jsou mnohdy doplněna starým mobiliářem. Cestující, kteří čekají na svůj spoj na nádraží v Náchodě, se převážně soustřeďují do prostoru u výdejny jízdenek, protože čekárna na prvním nástupišti je z technických důvodů uzavřena. Ve vestibulu jsou kovové židle, ale je jich poměrně málo. Zejména mládež proto k sezení hojně využívá parapety oken. Také zde se čas od času zdržují bezdomovci, ale ne ve větší míře než na jiných nádražích, která je přitahují jako příslověčný magnet. Právě včera však Deník na jednoho z nich na nádraží narazil. „Já jsem na nádraží každý den, ale v jeho budově se moc nezdržuju když není zima. Většinou jsem venku nebo u kiosku,“ řekl nám Pepa, který žije na ulici už patnáct roků.


Zatímco náchodské nádraží se nemůže příliš chlubit kulturním prostředím pro cestující veřejnost, zcela naopak je tomu v Červeném Kostelci. Tam prošla budouva rozsáhlou kompletní rekonstrukcí a nabízí prostory pro cestující, které mohou na jiných místech okresu jenom závidět. Nádraží nabízí čistou a vkusně upravenou čekárnu s automatem na kávu. Také venkovní prostory jsou ve velmi dobrém stavu. S bezdomovci žádné problémy nejsou, protože se nádraží nalézá poměrně daleko od centra města a jeho součástí není restaurace.


Železniční stanice v České Skalici by potřebovala celkovou rekonstrukci jako sůl. Omšelá budova, občas rozbité sklěné výplně u hlavního vchodu nejsou moc dobrou vizitkou. I když je přes noc čekárna zavřená, jednu dobu hned brzy z rána tu přespával jeden z místních bezdomovců. Cestující si stěžovali na zápach, který v čekárně panoval. „Já chápu, že se člověk může dostat do svízelné sociální situace, ale řešením určitě není přespávání na nádraží. Kromě toho ten zápach je docela hrozný,“ uvedla Marie Malíková, která jezdí do České Skalice za prací vlakem z Jaroměře. V čekárně je teď cedule, která vymezuje pobyt v čekárně v závislosti na platný cestovní doklad.


Současný trend jak u nás, tak obecně v Evropě, je nahrazovat čekárny buď místy na čekání v halách stanic, v přístřešcích na nástupištích, nebo čekáním v bistru nebo v restauraci,“ řekl Deníku Petr Šťáhlavský z tiskového odboru ČD. Počet čekáren obecně klesá a do budoucnosti lze očekávat, že z našich nádraží klasická čekárna postupně zcela zmizí. Náhradou mají být čekárenské zóny. Špinavé a nebezpečné okolí nádražních budov je problémem i v jiných státech, ale na Západě už několik let za pomoci policie a vyhlášek proti bezdomovcům bojují. „Naší snahou samozřejmě je dostat problémové lidi z nádraží,“ uvedl Petr Šťáhlavský. S vykazováním těchto osob ze stanic pomáhá policie, lidé se na nástupištích stále bojí. O sebe i o své osobní věci. Tam, kde to jen trochu lze, se ČD snaží uzavírat prostory alespoň na noc. „Zahájili jsme projekty modernizací stanic, jež mají eliminovat místa, která by byla zajímavá pro bezdomovce. Například odstranění lavic, na kterých lze spát, odstranění nejrůznějších architektonických prvků umožňujících posedávání, polehávání, spaní a podobně,“ doplnil Šťáhlavský.

(hyš, ška)