Z nádraží suchou nohou

Terminál vybudovaný v bezprostředním sousedství jaroměřského nádraží, s nímž je pomyslně spojen zastřešeným přechodem, tvoří ucelený uzel veřejné integrované dopravy. Proto je součástí terminálu informační tabule nejen s odjezdy a příjezdy autobusů, ale i vlaků.

První myšlenka na výstavbu dopravního terminálu se zrodila před šesti lety. „Záměrem bylo vybudovat zázemí pro cestující hodné 21. století a postavit důstojnou vstupní bránu do našeho města,“ uvedl jaroměřský starosta Josef Horáček, kterého těší, že drtivá většina linkových autobusů (okolo 220 spojů) plánuje na terminál zajíždět. Na nový terminál ale nebudou zajíždět přibližně tři desítky dálkových spojů, které jezdí po silnici I/33 a budou dál využívat pouze zastávku Na Špici, protože dopravci expresních spojů se nechtějí zdržovat zajížděním.

Náměstek hejtmana za dopravu Martin Červíček ocenil, že vize nového terminálu nezůstala jenom na papíře.

Vlakové nádraží se dokončí ještě letos

„Pokud chceme přesvědčit cestující, aby co nejvíce využívali veřejnou dopravu, tak jim musíme nabídnout odpovídající podmínky. Jsem rád, že otevíráme autobusový terminál a jsem pevně přesvědčen, že se letos dokončí rekonstrukce vlakového nádraží a budeme pokračovat přestavbou budovy nádraží v roce 2022 - doufám, že jsem neslíbil nereálný termín,“ uvedl Martin Červíček a připomněl, že ročně najezdí autobusy v Královéhradeckém kraji 18 milionů kilometrů v autobusové dopravě a pět a půl milionů ve vlakové.

Zástupce firmy Imos Brno, která byla generálním dodavatelem stavby, přirovnal slavnostní otevření terminálu k malé svatbě.

„Je to velká událost - obzvlášť v případě, kdy se jedná o zakončení více než celoročního úsilí, během něhož jsme zde prostavěli více než 56 milionů korun bez DPH. Z mého pohledu je stavba zajímavá tímto masivním přístřeškem, který je kombinací skla, betonu, oceli a masivních vazníků,“ rozhlédl se po dokončeném díle Eduard Hrouzek, který pevně věří, že pracovníci firmy odvedli kvalitní práci a naplní tak motto společnosti „Stavby Imos - pro vás přínos.“

Do svých vzpomínek na místo, kde nyní terminál stojí zabrousil při slavnostním otevření i hejtman Jiří Štěpán.

„V letech 1993 až 97 jsem tady každý školní den vycházel z vlakového nádraží a mířil jsem směrem ke gymnáziu. Tehdy toto prostranství vypadalo úplně jinak. Dnešní podoba areálu je důkazem, že máme skvělé architekty, skvělé stavaře a máme skvělá města, která umí takovou snahu podpořit,“ poděkoval jaroměřské radnici, že se do stavby nového terminálu pustila. „Myslím si, že v rámci historických událostí roku 2020 bude kromě koronavirové krize tento počin zapsán zlatým písmem v kronice Jaroměře.“

Jiří Řezník