Ve třech vymazlených místnostech, jejichž stěny zdobí plakáty, cedule a letité novinové výstřižky a stránky z časopisů, je vystaveno 110 motocyklů. Mnohé z nich mají za sebou úspěšnou sportovní kariéru. To potvrzují i desítky věnců zavěšených na stěnách jednotlivých expozicí. „Všechno to jsou věnce, které mají spojitost s vystavenými motorkami,“ provádí nás sběratel svým královstvím. „Na téhle motorce byl její majitel pět roků mistrem republiky ve své třídě,“ ukazuje dlouhý sprinterský speciál.

STADION V SEDMÉ TŘÍDĚ ZA 120 KORUN

Motorky Petra Rundštuka braly už od základní školy. Vzpomenout si na první motocykl mu nedalo žádnou práci. „První motorka byl Stadion S11. Koupil jsem ho v sedmé třídě od pana Hofmana z Čáslavek. Původně měl být za stovku, ale pak to zvedl na 120. Trpěl jsem tou dvacetikorunou navíc, ale nakonec jsem mu to dal,“ usmívá se při vzpomínce, která lásku k motocyklům ještě více prohloubila.

Ilustrační foto
KOMENTÁŘ: Sud piva by májku od popravy zachránil

Získat více než stovku motocyklů chtělo svůj čas. „Ale jo, chvíli to trvalo, ale když je člověk hodně aktivní a hodně se tomu věnuje, tak se to dá,“ říká sběratel, a dodává, že k hodně zajímavým motocyklům se dostal díky inzerci v Deníku.

„Například tohle je prototyp, který jsem koupil na základě inzerátu v Deníku. Ozval se mi pan Polívka z Blanska právě s nabídkou prototypu dvěstěpadesátky, která je ale nakuchaná na papírech z třistapadesátky. Kdysi ji koupil od nějakého překupníka, a ten ji sehnal v Jawě, když dělali výprodej,“ má po ruce příběh k motocyklu, který je svého druhu jediný na světě.

V největší expozici jsou zástupci z kategorie motosportu. „Je tu od všeho kousek – plochá dráha krátká, dlouhá i ledová, trial či motokros. Tady jsou soutěžní Jawy, které ve své době byly totální světová špička,“ prochází kolem motocyklů, kteří tu jsou vyrovnaní v zákrytu jak na vojenské přehlídce.

„Snažím se, aby každý viděli, že jsme byli úspěšní v tom motosportu. Jediný co tady nemám, tak je čistokrevná závodní silnice. To tu opravdu nemám,“ mrzí ho.

Dále oko návštěvníka potěší výběr zajímavých strojů, které se vyráběly třeba v deseti kusech. Z druhé strany dýchne na návštěvníky předválečná elegance v podobě včetně vzácných čtyřtaktů Jawa. „Když to jen trochu jde, tak nejlépe v původním stavu,“ říká sběratel.

Přírodní rezervace o rozloze zhruba 13,5 hektaru se nachází nad silnicí mezi Šestajovicemi a místní částí Roztoky.
Přírodní vzácnost. Šestajovická stráň skrývá svůj specifický mikrosvět

Kromě motocyklů za prohlídku stojí i expozice hraček z let 1895 až 1975. Od nejstarších panenek s porcelánovou hlavou, přes kočárky, koloběžky, dřevěné hračky až k loutkám, které návštěvníky alespoň na chvíli vrátí do bezstarostného dětství.

Muzeum motocyklů bylo otevřeno 1. dubna 2008 a nabízelo k vidění 40 motocyklů. Postupem času se počet vystavených exponátů vyšplhal až na dnešních více než 110. V roce 2010 byla nově otevřena expozice hraček našich babiček, která se nachází v nově zrekonstruovaných prostorách bývalého "špejcharu" z první poloviny 19. století. Budova muzea byla postavena v roce 1840 a sloužila původně jako "vejminek" a sklad obilí s prostorem pro parkování kočáru. Jako jedna z mála nebyla poničena požárem velké části obce v roce 1901. Do dnešních dnů se zachovala takřka v původním stavu a je architektonicky velmi cenná. Otevřeno je vždy v neděli a ve státní svátky od 1. května do 30. září.