Dopravu přes Husovo náměstí v Novém Městě nad Metují už několik dní řídí semafory. Přestože se tvoří kolony aut a řidiči lamentují, opatření je nezbytné. Pod silnicí v ulici U Zázvorky se totiž zhoršil stav přetíženého skalního masivu, na kterém je silnice postavená. Na asfaltu se tvoří trhliny, které se objevují i na některých domech. Památkáři vyhodnotili situaci jako velmi vážnou.

Stav silnice a domů v městské památkové rezervaci, které se právem přezdívá Český Betlém, se začal zhoršovat po zahájení oprav komunikace mezi Krčínem a Spy, kdy se přes centrum musela vést objízdná trasa. Pracovnicí státní památkové péče od té doby monitorují bortící se sklep jednoho z domů, ale i stavebně technický stav celé rezervace.

Podrobnější průzkum se chystá na jaře

„Ulice U Zázvorky je nejkritičtějším místem, neboť komunikace je vedená přímo po opukovém skalním masivu, na němž byla v době založení města vystavěná Krajská brána včetně opevněné vstupní rampy s mostem. Jejich základy jsou dnes skryty v konstrukci silnice,“ vysvětlila za památkáře Radka Škaldová z novoměstského městského úřadu.

Dodala, že zpevňování skalního masivu pod silnicí se uskutečnilo v 70. letech minulého století s použitím několika set železných kotev. „Je velmi pravděpodobné, že kvůli zvýšené hustotě dopravy došlo vlivem větší zátěže k jejich poškození. To vše ukáže až podrobnější průzkum v jarních měsících,“ konstatovala. Za těchto okolností je třeba vyčkat návrhu odborníků, jak poškozenou skálu a silnici opravit, a držet se jejich doporučení a dopravu postiženým úsekem omezit na minimum.

Semafory usměrňují dopravu a vibrace

Starosta města Petr Hable doplnil, že opravy budou potřebovat i některé domy. „Semafory nyní pomáhají hlavně tím, že je doprava vedena pouze v jednom směru a středem komunikace, co nejvíce od okraje skály. Důležité také je, že doprava je v ulici U Zázvorky plynulá a zmenšily se tak vibrace, které vznikají hlavně při brzdění a rozjíždění vozidel. To působí na podloží nejhůře,“ objasnil starosta a připomněl, že velkým problémem je i projíždění zhruba 150 autobusů denně a každý den projede několik kamionů, jejichž řidiči nerespektují dopravní značení.

V případě kamionů zabírá jedině stálý dohled městské policie a nekompromisní pokuty.