Hronovský starosta Petr Koleta si pochvaloval, že už u náměstí nebudou stát autobusy čekající na spoje. Bude tam běžná zastávka s rychlým odbavením cestujících. „Veškeré zázemí pro autobusy bude u nádraží. Tím pádem by se tam měla celá ulice k náměstí zklidnit,“ vysvětlil starosta.
Více místa pro parkování bude i na náměstí, kde dnes stojí i auta lidí, kteří dojíždějí autobusem do práce.
„Blokují tam místo celý den. U nádraží se bude dát pohodlně zaparkovat a dál cestovat vlakem nebo autobusem. Budou tam i dobíjecí stanice pro elektroauta. Lepší to bude i pro cyklisty, kteří tam budou mít k dispozici boxy, takže se nebudou muset obávat, že jim kolo někdo ukradne,“ popsal výhody Koleta, podle kterého by se mohlo začít stavět ještě letos.
Pro Hronov zpracoval záměr vytvoření autobusového terminálu v blízkosti nově zrekonstruované budovy vlakového nádraží náchodský Atelier Tsunami. Přístřešek terminálu je navržen jako jednoduchá subtilní konstrukce ve tvaru protáhlého oválu, který zakrývá objízdné centrální nástupiště. Důraz je podle architektů kladen především na bezpečnost cestujících a přehlednost a kultivaci blízkého okolí. Kromě konstrukčních materiálů jako je beton a ocel architekti použili i přírodních materiály ve formě dřevěných prvků a nízké zeleně zlepšující akustiku a mikroklima prostoru.
Architekt z Atelieru Tsunami Ivo Balcar zdůraznil, že jejich ambicí nebyla architektonická exhibice. Naopak cílem bylo pokorně, ale soudobým pojetím doplnit prostor, jemuž právem vévodí budova vlakového nádraží z dob Rakousko Uherska. „Nástupiště včetně místa pro přecházení je kryté přístřeškem a zakrývá celkem čtyři nástupiště. Podél budovy nádraží jsou doplněna ještě dvě autobusová stání,“ uvedl architekt Ivo Balcar s tím, že jde o moderní a funkční návrh.
Součástí stavby budou i úpravy okolí. U nádraží vznikne například parkoviště pro 60 aut, včetně dobíjecích stanic pro elektroauta.
„Samotný terminál možná vypadá jednoduše, ale je tam i spousta zemní práce. Kompletně se má předělávat ulice Nádražní. Není to úplně snadné,“ konstatoval Koleta, podle kterého bude mít nový přestupní uzel význam pro celý region.
„Jde o klíčovou záležitost v rámci celého kraje týkající se budování systému veřejné dopravy. Na příkladu jiných měst je vidět, jaký to má pozitivní dopad. Souvisí to i s návazným servisem,“ myslí si Koleta. Bude zde možnost uložení kol nebo kočárků.
„Klíčové je umožnění pohodlného přestupu z autobusu na vlak. Společně s krajem se chceme podílet na tom, aby lidé měli důvod dávat přednost veřejné dopravě oproti té individuální. Věřím, že pokud dáme lidem větší komfort, najdou se noví pravidelní cestující. Bylo by fajn, kdyby se to časově protnulo s nasazením nových vlakových motorových jednotek.“
Předpokládané náklady ve výši 48 milionů korun by mělo snížit výběrové řízení na dodavetele stavby. Většinu by měla pokrýt dotace.
„V červnu chceme uspořádat výběrové řízení. Terminál bychom rádi dokončili příští rok na konci listopadu. Rozpočtovaná cena počítá se 48 miliony korun s daní z přidané hodnoty. Předpokládám, že se po vysoutěžení dostaneme o 10 až 15 procent níže, přičemž dotace představuje až 85 procent,“ vyčíslil starosta.
Autobusovou a následně vlakovou dopravu bude mít Hronov vyřešenou. Zbývat bude odklonit z centra šestitisícového města automobily. Přes náměstí nyní po hlavním tahu z Náchoda do Broumova projíždí denně 10 tisíc aut.
„Dopravní situace se u nás zlepší až s obchvatem města. Doufám, že do konce roku budou majetkové záležitosti v jeho trase v takové fázi, abychom mohli v příštím roce začít projektovat,“ uvedl hronovský starosta.