Dopravní uzel v okresním městě se tak dočká moderních odbavovacích prostor, které poskytnou cestujícím pohodlné odbavení. Budova, která je v majetku Českých drah, prochází rekonstrukcí od srpna loňského roku.

Koncem minulého týdne byly v rámci rekonstrukce budovy výpravny zprovozněny po kompletní opravě veřejně přístupné prostory.

„Do plného provozu byla ve čtvrtek uvedena zrekonstruovaná odbavovací hala, osobní pokladny a úschovna zavazadel. Opravena byla i technická místnost s hlavním elektro rozvaděčem, sociální zařízení a kuchyňka pro osobní pokladní a kancelář," informoval František Bureš, člen představenstva společnosti České dráhy a.s., zodpovědný za techniku, servis a majetek.

Tím byla ukončena další etapa kompletní rekonstrukce budovy vlakového nádraží. V další se bude řešit přístřešek perónu a plášť budovy, včetně oken a dveří. Všechny stavební práce i nadále probíhají za plného provozu a jejich dokončení je plánováno na srpen letošního roku.

„Jsem velmi rád, že oprava budovy vlakového nádraží je v plném proudu a naplnila se tak slova premiéra, který při slavnostním dokončení autobusového terminálu v červenci 2014 uvedl, že věří, že k opravě dojde v dohledné době a město Náchod tak bude mít kompletní komfortní dopravní terminál," uvedl starosta města Náchoda a poslanec Jan Birke.

Už při tvorbě projektu přestavby nádraží v Náchodě byl ze strany Českých drah (ČD) kladen důraz na spolupráci s městem. Bylo potřebné zajistit provázanost chystané rekonstrukce výpravní budovy ČD s přípravou stavby nového terminálu autobusového nádraží.

K tomu ale nedošlo a autobusový terminál se začal budovat samostatně. Palčivým problémem se v té době stala otázka WC pro veřejnost. To původní ustoupilo výstavbě autobusového terminálu, a tak bylo po dokončení výstavby terminálu dočasně nahrazeno mobilním, jež zajistilo a také i provozovalo město Náchod.

„Jsme si vědomi, že potřebnou opravou výpravní budovy dojde k jejímu funkčnímu propojení s terminálem a zajištění lepšího informování a odbavení cestujících, proto frekventovanému náchodskému uzlu věnujeme pozornost," doplnil ještě František Bureš.

Budova nádraží je stará sto dvacet let

Dvoupodlažní podsklepený objekt s mansardovou střechou a peronním přístřeškem pochází už z roku 1895 a jeho oprava byla žádoucí nejen s ohledem na stáří budovy a nekoncepční úpravy provedené v druhé polovině 20. století, ale především z důvodu nutnosti zajištění komfortního prostředí pro cestující.

Zázemí pro cestující tvoří vestibul stanice s osobními pokladnami a drobnými komerčními prostory. V dalších nadzemních částech budovy jsou nocležny, služební prostory a čtyři byty.

Celková rekonstrukce budovy železniční stanice umožní i dispoziční změny, výměnu dožilých výplní otvorů, oken, rekonstrukci všech inženýrských sítí, zateplení a úpravy povrchů tak, aby přínosem byla také úspora energií, zlepšení služeb a komfort pro cestující. Projekt pro rekonstrukci budovy je vypracován od roku 2012. Stavba má platné stavební povolení od června 2013, v tu dobu už byly provedeny práce, které by později kolidovaly s výstavbou terminálu.