Nákladní vlakové soupravy, které přepravují různé zboží v různých vagónech, přestanou do Polska jezdit přes železniční přechod v Meziměstí v dubnu. Rozhodli o tom český a polský železniční dopravce. Podle ČD Cargo byl rozsah přeprav přes přechod vloni velmi nízký. Od 8. dubna tak budou všechny tyto vlaky směřovány na přechod Lichkov Mezilesí u Králík.

Taková změna se však dotkne nejen provozu na kolejích, ale také pracovních míst železničářů v Meziměstí.

„Počet zaměstnanců musí odpovídat požadovaným výkonům a nastavené technologii. Aktuálně ČD Cargo musí racionalizovat své náklady, technologické postupy i počet zaměstnanců. V tomto případě se omezeni provozu dotkne jen několika zaměstnanců," uvedla za dopravce ČD Cargo Lada Hlaváčková.

Na radnici se o celé věci dozvěděli zhruba před měsícem a nadšen z toho tady rozhodně nikdo není. „V konečném řešení to znamená, že o práci tady přijde sedm zaměstnanců. Mám slíbeno, že některé z nich se budou snažit umístit v Náchodě a v Týništi nad Orlicí. Pro některé z těch lidí to pravděpodobně bude neřešitelné. Je to nepříjemná záležitost," uvedla starostka Meziměstí Eva Mücková.

„Meziměstí zůstává přechodem pro ucelené vlaky. To je vlak, který jede z jedné stanice odesílací do jedné stanice určení bez rozřazování vozů. Intenzita vlaků je dána obchodní dohodou se zákazníky a výhodnosti přeprav přes tento přechod z cenového hlediska. Jinak řečeno, jestliže přeprava vlaku přes tento přechod je cenově výhodná, použije se tento přechod. Rozsah nelze předem určit," dodala Hlaváčková. Aktuálně však podle ní ČD Cargo neregistrují žádné takové pravidelné vlaky.

Jiná cesta se prý vyplatí víc

Dopravce argumentuje, že přesun nákladních vlaků s vagony s více druhy zboží na přechod Lichkov Mezilesí se mu má vyplatit. „Z dopravního hlediska je to výhodnější, je tam elektrifikovaná trať," uvedla Lada Hlaváčková z ČD Cargo. Výhodnější je to podle společnosti i z technologického hlediska, neboť se využije seřaďovací stanice v České Třebové.

V letošním roce už dokonce nejela žádná vlaková souprava s jednotlivými zásilkami přes přechod Meziměstí.

„Železniční infrastruktura odpovídá tomu, že když bude zájem ze strany podnikatelů, aby tady náklady byly přepravovány, tak není problém s tím zase nákladní dopravu obnovit. Současná situace je však taková, jaké je. Není růžová," dodává starostka Eva Mücková.

Osobní vlaky nepřejely trať do Polska už několik let. Objevují se však úvahy o obnovení osobních spojů. Poláci údajně plánují spojení mezi městy Walbrzych, Mieroszów a Meziměstí.

„Pan starosta Mieroszówa vyvíjí snahu a má snad i předjednané, že by mohla fungovat osobní železniční doprava mězi těmito městy. Vše je prý projednáno a čeká se na nějaká rozhodnutí. Jak to skutečně bude, nebo nebude, to těžko v současné době říct," dodává starostka Mücková.