Technicky lze novou stanici charakterizovat jako systém spojených kontejnerů doplněný dřevěnou odpočinkovou terasou. Díky modulárnímu pojetí byla stanice zhotovena za rekordních 50 dní. Stojí zhruba 25 metrů vzrušnou čarou od původní základny a přestěhováním do nového si vodní záchranáři rozhodně výrazně polepšili.

„V té staré jsme měli dva malé pokojíčky s palandami, kuchyňku, sociálku a dole místnost na ošetření. Tady máme tři pokoje pro službu, uprostřed velkou společenskou místnost, kterou můžeme používat i na školení a výcvik záchranářů. Nechybí samozřejmě ošetřovna, máme tu sklad, šatnu, velkou sociálku se dvěma sprchami a toaletami i s místem na pračku i sušičku, kde si můžeme vyprat a nemusíme to vozit domů jako doteď," vyjmenovává předseda Vodní záchranné služby ČČK Náchod Vratislav Vrábel, jak si záchranáři v novém prostředí polepšili. Zmiňuje i velkou „garáž" pro člun, kde se po zásahu vysvléknou a vyvěsí neopreny.

Aby mohli pomáhat rekreantům berou si dovolenou

O zdraví a bezpečnost návštěvníků a rekreantů na Rozkoši se v průběhu sezóny stará 33 záchranářů. „Točíme po jednom týdnu a minimum jsou tři lidé v jedné službě, ale většinou nás tam slouží víc, protože se jezdí i na druhou stranu Rozkoše za dělící hráz. Aby mohli sloužit, tak si na to berou dovolenou ze své práce," připomíná Vratislav Vrábel, že se jedná o dobrovolnou činnost bez nároku na mzdu.

Nové pracoviště se svým uživatelům líbí. „Pro běžného návštěvníka a rekreanta se otevřením nové stanice nezmění v podstatě vůbec nic, protože v podobném duchu jsme dosud sloužili na naší staré základně. Změní se ale hodně pro nás, pro vodní záchranáře, protože se nám rozhodně zlepší podmínky ve kterých budeme sloužit. Ubytování, sociální zázemí - všechno je to perfektní," pochvaloval si novou základnu Vojtěch Střihavka. „Máme terasu s výhledem na hladinu, takže budeme připraveni v případě potřeby okamžitě pomoci, i když budeme doufat, že mockrát zasahovat nebudeme," dodává vodní záchranář.

Wake-Surf Rozkoš nabízí nejen sportovní vyžití, ale i pohodovou atmosféru. Můžete se zde cítit skoro jako u moře. Alespoň u toho východočeského.
U Rozkoše jako u moře? Písek, wakesurf, vodní sporty, skútry i paddleboardy

Mezi časté zásahy, k nimž záchranáři vyrážejí, patří technická dopomoc plavidlům. „Mohou ztratit veslo nebo se stane něco s lodním šroubem a nemohou se dostat vlastními silami zpět," vyjmenoval Vrábel typické problémy, u nichž je pomoc záchranářů potřebná. „Dále to jsou plavci nebo lidé na lehátku, kteří plují daleko od břehu a když se rozfouká vítr, tak nemají sílu se vrátit na břeh. Chodí k nám samozřejmě i lidé z kempu na ošetření nebo si volají, protože na všech stánkách a na recepcích mají na nás kontakt," doplňuje záchranář.

Z převrácené lodě zachránili dva muže, pes ale utonul

Občas musí i přes dělící hráz na velkou Rozkoš, kde vítr a vlny umí i převracet lodě. „Minulý rok jsme měli během půl hodiny dva zásahy. Nejprve se převrátila loď se dvěma muži a psem. pes se bohužel utopil, ale oba muži byli zachráněni a předáni záchrance. Když se vraceli, tak jejich pomoc potřeboval unavený chlapec na surfovém plováku, kde hrozilo jeho utonutí. Vytáhli ho a odvezli na břeh," popsal Vratislav Vrábel jeden z pernějších dnů vodních záchranářů.

Doufají v lepší systém financování

V posledních letech je financování Vodní záchranné služby ČČK ze strany státu na okraji zájmu. Je zarážející, že aby záchranáři mohli pomáhat lidem v nouzi, museli si na svou činnost v podstatě vydělat svou činností. „Pořádáme školení první pomoci, zajišťujeme asistence u plaveckých závodů. Jeden čas jsme prodávali i nanuky, abychom si na sebe vydělali, protože žádné financování nebylo," říká Vratislav Vrábel a doufá, že se blýská na lepší časy.

Unikátní kurz na Úpě vyniká specifickou náplní a terénem. Jedná se o úzce specializovaný kurz na komplexní záchranu osob z válce. To je nejčastější příčina tonutí na českých řekách.
OBRAZEM: Boj o holý život ve válci pod jezem skoro naostro. V Úpě tonuli vodáci

O to se snaží i krajský hejtman Martin Červíček, který na otevírání nové základny nemohl chybět. „Financování je tak trochu popelkou, což jsem se osobní intervencí v Senátu i u ministra vnitra snažil napravit," říká hejtman, že se rýsuje cesta systémového financování. „Čekáme jak se to vyvine a věříme ve schválení podpory z ministerstva vnitra, že najde cestu, abychom mohli zajistit služby a mít prostředky na provoz a opravu záchranářského materiálu," doufá Vratislav Vrábel v „přiklepnutí" potřebné trvalé podpory. „V žádném případě to není na platy, protože sloužíme zadarmo, ale potřebujeme prostředky na PHM, nákupu materiálu a opravy člunů a záchranářské techniky."

Otevření nové stanice Vodní záchranné služby ČČK Náchod

  •  Vybudování stanice bylo financováno z prostředků MV – GŘ HZS ČR, významným dotačním titulem se na její realizaci podílel Královéhradecký kraj
  • Zhotovitelem stanice byla regionální firma Špelda s.r.o., dodavatelem systému kontejnerových buněk byla firma Moravia Containers
  • Primárně je stanice určena na využívání v letních měsících
  • Aktuální počet členů VZS ČČK Náchod je 33 osob
  • Stanice je učena pro sezónní non-stop provoz a disponuje i vybavením pro ošetření drobných poranění
  • Do budoucna je též plánováno vylepšení nedalekého přístaviště, kde vznikne plovoucí garáž na umístění hlavního záchranného člunu

Vodní záchranná služba ČČK, z.s., jejímž pobočným spolkem je právě VZS ČČK Náchod, byla založena v roce 1968. Je největší a nejstarší celostátní organizací věnující se vodní záchraně, vzdělávání a záchranářskému sportu. V současné době působí v deseti krajích České republiky a je aktivní součástí integrovaného záchranného systému ČR. Je využívána k primárním zásahům na vodních plochách a v jejich blízkosti krajskými operačními středisky Hasičského záchranného sboru ČR (HZS), Zdravotnických záchranných služeb (ZZS), Policie ČR, nebo reaguje na tísňové výzvy přímo od občanů. Spolupracuje s Leteckou záchrannou službou, Státní plavební správou, Městskou Policií, se správci toků a vodních nádrží.