Pokud bude silnice nebezpečná, systém na ni řidiče nepustí, za dobrého počasí jim však ve vjezdu bránit nebude. Nové opatření schválila v pondělí rada kraje.

Serpentiny mezi obcemi Adršpach a Chvaleč silničáři v zimě neudržují, protože podle nich má tato silnice malý dopravní význam.

Řidiči však tudy projížděli i za nepříznivého počasí, což přinášelo problémy. Proto před dvěma lety trutnovský městský úřad rozhodl, že silnice bude od začátku listopadu do konce března uzavřena. Před serpentinami byla instalována závora a lidé, kteří byli zvyklí tudy jezdit například do práce, rázem najeli o 11 kilometrů více.

Podle vedení kraje bylo užívání silnice bez uzavírky v nepříznivých meteorologických podmínkách nebezpečné, protože řidiči často nepřizpůsobovali svůj styl jízdy stavu vozovky a docházelo zde k častým dopravním nehodám.

Krkonošská expedice Špicberky 2017
Krkonošská expedice na Špicberky. Tam, kde nezapadá slunce

Jenže místní poukazovali na to, že po většinu zimy je silnice sjízdná, a žádali, aby se buď odstranila závora a na místě byla jen značka, že se silnice neudržuje, nebo aby se silničáři o úsek starali.

Podle náměstka hejtmana pro dopravu Martina Červíčka kraj situaci vyřešil kompromisem. Zábrana mezi Chvalčí a Adršpachem zůstane, ovšem v podobě nového závorového systému doplněného o meteostanici. Silničáři tak budou mít zprávy o aktuálních meteorologických podmínkách.

„Dále budou mít informace o stavu komunikace a budou moci rychle reagovat zavřením nebo otevřením závory. „U křižovatky před závorami budou umístěny informační tabule, které upozorní řidiče, zda je úsek aktuálně průjezdný nebo ne,“ řekl Martin Červíček. Řidiči tedy podle něj budou vědět, zda projedou nebo zda musí využít objížďku.

Starosta Adršpachu Bohuslav Urban se k novému systému odmítl vyjádřit. „Nezlobte se, já žádnou takovou informaci nemám,“ řekl včera Deníku.

Podle starosty Teplic nad Metují Milana Brandejse by sice z dlouhodobého hlediska bylo lepší, aby kraj silnici v zimě udržoval, ale nové řešení označil „aspoň za nějaký krok dopředu“. „Nám šlo o to, aby v době, kdy nepadá sníh a klimatické podmínky jsou přijatelné, tudy lidé mohli projíždět,“ uvedl starosta.

Se zimní údržbou tohoto úseku kraj v žádném případě nepočítá. „Není to efektivní z hlediska finančních nákladů a velmi obtížné z hlediska technologií. Budeme tedy v první řadě udržovat hlavní trasu, která vede z Teplic do Trutnova,“ přislíbil náměstek.

Kraj na závorový systém vypsal veřejnou zakázku. „Celý systém včetně meteostanice a dalších potřebných prací vyjde asi na 1,4 milionu korun bez DPH,“ uzavřel Martin Červíček.