Nezávislí a zelení považují tento způsob využití jedné z nejcennějších rozvojových ploch v centru města za mimořádně nešťastný. Náchodské náměstí slouží prakticky celé jako parkoviště. A s množstvím parkovacích míst je jedním z klíčových zdrojů dopravní zátěže v centru. Ta pak přispívá například i ke zhoršování statiky kostela sv. Vavřince.

Záměr radnice považuje architekt Viktor Vlach, který je delegátem Nezávislých a zelených v Komisi pro záměry města z urbanistického a estetického hlediska za neblahý.

„Kolik dalších rozvojových ploch centrum města nabízí? V tomto rozsahu a významu už žádnou. Tomu by měl odpovídat koncept řešení, které ovlivní podobu a fungování města po řadu dalších let. Nelze nahrazovat provizorium dalším provizoriem, které je očividným vyhozením peněz,“ upozorňuje architekt Viktor Vlach.

„V moderních dějinách našeho města se naskytly snad jen dvě příležitosti, při kterých bylo možné ukázat přemýšlení o takto velkých uvolněných parcelách v nejstarším historickém jádru města. Tou první byla stavba secesního divadla Beránek od arch. Aloise Čenského v roce 1911, druhou pak budova dnešní Komerční banky od arch. Pavla Janáka v roce 1930. V obou případech se jedná o brilantní řešení nejlepších tvůrců své doby, dnešní chloubu města,“ doplnil Vlach.

„Tím, že parkoviště přibude i z druhé strany budovy, zůstane radnice v celém bloku osamocena, s bezradně odhalenými zády původně dvorních traktů,“ říká předseda Základní organizace Strany zelených v Náchodě Michal Kudrnáč, který se obává, že ze vznešené a prostorově vyvážené budovy se tak nechtěně může stát pouhá kulisa opticky oddělující jedno parkoviště (náměstí) od druhého.

„Jsme si vědomi toho, že vedení města považuje navrhované parkoviště za dočasné řešení. Bojíme se ale, že je to řešení na dalších 20 či více let. Dle našeho názoru není důvod, proč nenavrhnout kvalitní a zodpovědné řešení již nyní. Parkoviště totiž diskvalifikuje a znehodnocuje centrum města jak funkčně, tak esteticky,“ zhodnotila situaci po zářijovém usnesení zastupitelka Hana Kalibánová. „Záměr navíc nekoresponduje s rozvojovými dokumenty města ani se snahou současného vedení dopravní problémy řešit,“ uzavřela.