A studenti to vzali zodpovědně. Postavili stánky s prezentací, oblékli se do obleků a slušivých kostýmků a jako skuteční obchodníci nabízeli své produkty, sepisovali objednávky a snažili se co nejvíce zaujmout a samozřejmě i prodat. Zákazníkům se věnovali jako skuteční profesionálové. „Jsme rádi, že se nám veletrh takto rozrostl. Zájem škol o účast na něm byl opravdu velký. Lákaly i nadstandardní prostory Beránku," uvedla ředitelka Obchodní akademie v Náchodě Věra Svatošová.

Nej firma i katalog

Veletrh byl zároveň i soutěžním. „Hodnotila se nejlepší fiktivní firma. Komise posuzovala prezentaci jednotlivých firem, která byla v českém i anglickém jazyce. Dále se hodnotil vzhled stánků, způsob jednání i znalost sortimentu. Také to, jestli má firma všechny právní náležitosti, které má mít, zda jsou v pořádku faktury a dokumenty, které vydává," popsala Věra Svatošová.

V druhé soutěži se vybíral nejlepší katalog. O to se postarala Střední škola propagační tvorby a polygrafie ve Velkém Poříčí. „Spolupracujeme s nimi od loňského roku. Katalogy dostávají už předem. Vytvoří tabulku a konkrétně ohodnotí, co se jim líbilo, nebo naopak," vysvětlila ředitelka obchodní akademie.

Do třetice se soutěžilo i o nejsympatičtější firmu. „To jsme nechali na studentech našich třetích ročníků, kteří se přišli podívat. Obešli všechny stánky a ohodnotili je," poznamenala Svatošová.

Na regionální veletrh, který podpořili akciová společností Beránek a Královéhradecký kraj, se přišli podívat i někteří žáci 8. a 9. tříd základních škol z Náchoda a Jaroměře. Otevřený byl i pro širokou veřejnost. Vzhledem k bezbariérovému přístupu se ho mohli účastnit i studenti Obchodní akademie v Janských Lázních, a to po všechny tři ročníky.

Za Krajskou hospodářskou komoru Královéhradeckého kraje navštívil veletrh František Molík, ředitel oblasti Náchod. „Nechyběl jsem ani na jednom z ročníků a musím uznat, že úroveň stoupá. Osobně se mi tu moc líbí. Vidím, jak nám rostou potencionální podnikatelé a možní partneři pro hospodářskou komoru. Po počáteční prezentaci zkouším se studenty obchodovat. Je vidět, jak se snaží. Už jsem si koupil sportovní dresy, mám vyhlídnuté bazény a určitě si vyberu i něco do spaní," řekl s úsměvem Molík.

Do peřin i na zájezd

Právě se stánkem fiktivní firmy Do peřin Daniel Ospalý, která nabízí nejen pyžama, ale vše, co je ke spánku potřeba, se představili studenti ze Střední školy oděvní, služeb a ekonomiky v Červeném Kostelci. Nově prý nabízejí i plyšáky. „Jezdíme na různé veletrhy. Byli jsme v Hradci Králové, nyní jsme v Náchodě a v březnu se chystáme do Prahy na mezinárodní veletrh," vyjmenoval ředitel firmy Daniel Jablonský. Mít fiktivní firmu je pro skupinu studentů obrovská zkušenost. „Je to výzva. Museli jsme vytvořit katalog i internetové stránky. Zjistili jsme, jak je to tvrdé a náročné obchodovat s ostatními firmami, a to i v angličtině a němčině. Zatím jsme spokojení a baví nás to," uvedl Jablonský.

Jednou z fiktivních firem z náchodské obchodní akademie byla Prima Trip, s.r.o.. „Jsme cestovní agentura a nabízíme zájezdy na kulturní, sportovní a hudební akce, a to i do zahraničí. Specialitou je zájezd do Nairobi, hlavního města Keni, kde mohou lidé strávit Velikonoce," představil žhavou nabídku firmy její ředitel Robin Metzner. Ten je toho názoru, že fiktivní firmy jsou pro studenty výbornou zkušeností, kterou zužitkují i v budoucím zaměstnání.